4 kroky, jak si efektivně rozšířit síť na LinkedIn

Kdo není na LinkedIn, ten jako by nebyl. A to platí i o personalistech, kteří mohou mít skvělou síť potenciálních kandidátů. Jak si ale vytvořit skutečně efektivní síť kontaktů? Stačí pár kroků a LinkedIn vám bude v podstatě ležet u nohou.

Na síti LinkedIn má dnes profil přes 1,2 milionu Čechů. Jde v podstatě o studnici potenciálních pracovníků. Protože při současné extrémně nízké nezaměstnanosti novou práci vlastně nikdo nehledá, musejí jít recruiteři kandidátům naproti a vytipovávat si je sami. A právě k tomu se LinkedIn doslova nabízí. Svou síť (což vám ve výsledku pomůže při vyhledávání kontaktů) přitom rozšíříte snadno a v pár krocích.

1) Vytvořte si silný profil na LinkedIn

Dříve vás LinkedIn vybízel, abyste vyplnili co nejvíc kolonek a měli díky tomu silný profil. Dnes už se na sílu nehraje, ale můžete dostat označení „All Star“. Jde však pořád o to samé – mít vyplněné všechno, co jde, a mít alespoň nějaké kontakty. K označení All Star jich konkrétně potřebujete padesát. Navíc je potřeba například uvést alespoň tři pracovní pozice, nahrát fotku, vyplnit město nebo vyjmenovat alespoň tři dovednosti.

A k čemu tohle všechno? Čím silnější profil, tím více lidem se zobrazí. „Při vyhledávání totiž automaticky jako první vyjedou profily s fotkou, čistě jen proto, že je to hezčí, a uživatelé se přece chtějí dívat na to, co je pěkné,“ vysvětluje Josef „José“ Kadlec, zakladatel agentury GoodCall a zakladatel a ředitel Recruitment Academy.

Před nedávnem jsme se zajímali o to, jak LinkedIn požívají profesionálové v různých pozicích. Jedním z nich byl i Josef Kadlec. Přečtěte si, co jsme se dozvěděli.

2) Vylaďte si profil

Teď už jde o to, jak profil na první pohled vypadá a jestli správně působí na cílovou skupinu. Hned za začátku je dobré nahrát úvodní fotku, tzv. top banner, kam můžete nenápadně umístit logo firmy nebo třeba její slogan.

Vyplňte také headline, který se v české verzi nazývá mottem. „Je to matoucí, protože nejde o motto, jak ho v češtině chápeme, ale spíše o takové hlavní sdělení. Uvádí se tam například současná pozice, společnost a její zaměření. Personalisté tam mohou uvést, koho hledají,“ přibližuje Kadlec.

Profil zatraktivníte také používáním „rich media“ prvků, tedy fotek a videí. Nejlepší je přidat je do popisu dané pracovní pozice, protože jinak by mohly zapadnout někde vespod profilu. A co konkrétně sem nahrávat? Klidně kariérní video nebo třeba prezentaci týkající se společnosti. Vzhledem k tomu, že kromě top banneru je toto jediná možnost grafiky, jejíž použití LinkedIn umožňuje, vyplatí se ji využít.

Profil zatraktivníte používáním rich media prvků,
tedy fotek a videí.

A poslední možností, jak si profil pořádně „vytunit“, jsou klíčová slova. Na jejich základě si vás totiž lidé najdou. Do popisu pracovní pozice proto uveďte, co jste dělali, jakým oborem se firma zabývá… Cokoliv. Klidně nakopírujte několik vět z toho, jak se firma představuje na svých stránkách. Recruiteři by sem měli určitě napsat podrobnosti o firmě, protože pak lze předpokládat, že profil navštíví skutečně relevantní kandidáti.

3) Rozšiřte svou síť

Je to důležité už proto, že čím více máte sami kontaktů, tím více profilů vám pak LinkedIn nabídne při vyhledávání. Základem je tedy kontaktovat lidi. Jako první většinou každý začne tím, že se spojí s kolegy, známými a spolužáky. Tím ale zdaleka končit nemusíte.

„Někteří recruiteři si do sítě přidávají i lidi, které momentálně nepotřebují. Jenže jakmile je tam jednou máte, vidíte jejich kontakty. Takže když pak potřebujete třeba softwarového inženýra, nemusíte ho hledat, posílat mu pozvánku, čekat na její schválení a poté ho kontaktovat, ale rovnou mu napíšete nebo zavoláte,“ vysvětluje Kadlec.

4) Chcete být LION?

V souvislosti s rozšiřováním sítě na LinkedInu můžete narazit na pojem LION, tedy LinkedIn Open Networker. Nejde o technický status, o nic, o co byste se nějak zasloužili, v podstatě si toto označení na profil může napsat kdokoliv. Jde jednoduše jen o to, že schválíte pozvánku komukoliv, kdo vám ji pošle. Výsledkem je, že díky široké síti uvidí vaše příspěvky více lidí a budou mít větší dosah. Je ale potřeba mít na paměti, že LinkedIn povoluje maximálně 30 tisíc kontaktů. Ovšem abyste někoho sledovali, nemusíte s ním být ve spojení, i na LinkedInu můžete být follower, stejně jako na Twitteru nebo Facebooku.

„Naskýtá se pak otázka, nakolik být při přijímání pozvánek selektivní a koho všeho akceptovat. Já osobně jsem v době, kdy jsem pracoval jako recruiter, hodně vybíral, čí pozvánku přijmu, protože jsem si tak chránil svou síť kontaktů. Dnes už tak přísný nejsem, nicméně trochu ano, přece jen vždy uvažuji, jestli mi spojení s určitým člověkem může k něčemu být, jestli ho chci sledovat a jestli chci, aby on sledoval mě,“ říká José Kadlec, který sám má právě necelých 30 tisíc kontaktů.

Skupiny a školy

Lidi pracující v konkrétním oboru můžete shromáždit ještě jedním způsobem – založit jim LinkedIn skupinu (nebo najít takovou, která už existuje a funguje). Když do ní pozvete pár lidí, jejich kontakty to uvidí a pravděpodobně se přidají také. Nejde o žádný debatní kroužek, ale pro recruitery jednoduchý způsob, jak si vytipovat vhodného kandidáta. U každé skupiny si totiž můžete rozkliknout její členy a ty pak kontaktovat.

A jednoduše najdete i studenty nebo absolventy určité školy nebo oboru. Stačí najít danou univerzitu a vyhledávat podle klíčových slov. Užitečná funkce, o které ale málokdo ví.

Foto: Shutterstock.com

Zpět na články