5 důvodů, proč byste měli hledat nové zaměstnance mezi zákazníky

Zacílit nábor na zákazníky je efektivní trik, který už pomohl některým velkým americkým firmám dostat se na vrchol.

Netflix je dnes téměř všude dostupná streamovací služba, jejíž seriály zná skoro každý. V 90. letech tenhle podnik začínal jako distributor filmů na VHS a později DVD. V dynamickém vývoji technologií dokázal vycítit obchodní příležitost a postupně začal využívat potenciál internetu. Firmě obrovsky pomohl i způsob, jakým získávala své lidi. Patty McCord, chief talent officerka Netflixu, na téma náboru dnes píše knihy a inspiruje HRisty po celém světě. V začátcích nechala zaměstnat jako nové talenty ty nejvěrnější zákazníky. „Bylo to, jakoby váš zákazník najednou seděl vedle vás,“ popsala McCord pro Harward Business Review, jak si společnost díky novým pracovníkům uvědomila, kam dál posouvat své služby. Podobnou strategii uplatňují i jiné globální firmy a mají pro to mnoho dobrých důvodů.

1. Zákazníci vědí, co musíte vědět vy

Noví rekruti pomohli Netflixu pochopit, kam až sahá divácký vkus filmových a televizních srdcařů. Společnost tak mohla rozšířit svou nabídku tak, aby vyhovovala těm, kdo ji využívají nejvíc. Podobně může pohled z druhé strany, ze strany zákazníka a uživatele, posunout spoustu firem dopředu. Zákazníci totiž často vědí, co chtějí dostat, ještě než na to přijdou firmy. Pokud je zaměstnáte, můžete si zajistit přístup k know-how, díky kterému třeba předběhnete konkurenci. Proto také Netflix zůstává této strategii věrný a v řadách stálých zákazníků hledá analytiky svého obsahu.


Zjistěte s předstihem, kdy budete nové lidi potřebovat. Takhle se dozvíte, kdo vám plánuje dát výpověď.


2. Znají vás

Zákazník zná vaše produkty a nabídku a má důvod se k vám stále vracet. Nejspíš bude mít ke značce vztah a ve vašich produktech se dobře orientuje. To je předpoklad pro loajálního zaměstnance, který bude mít navíc výrazně snazší startovací pozici. Oproti adeptům, kteří se o vás doslechli až v pracovní nabídce, se mnohem rychleji seznámí s pracovním prostředím.

3. Klienty snadno oslovíte

Bankomat americké banky Wells Fargo použijí za den desetitisíce lidí. Každý z nich si pak na stvrzence po převzetí hotovosti mohl přečíst, že banka zrovna hledá nové zaměstnance. Inzerát měl obrovský dosah a s minimálními náklady. To je další z výhod oslovování zákazníků: už jste s nimi v kontaktu a není nic jednoduššího než pouze přidat další sdělení. Inzerát na nové pozice se může objevit v newsletterech, na účtenkách nebo v potvrzení objednávek. Podobná strategie se vyplatila i IKEE v Austrálii. Tam majitelé nového nábytku kromě návodu na sestavení našli vtipný letáček s instrukcemi k výběru vhodné kariéry.


Mějte přehled, jak si mezi zaměstnanci vedete. Tyto weby s jejich recenzemi byste měli znát.


4. Sdílí vaše hodnoty

Klienti, kteří se vrací zrovna k vám, budou zřejmě rozumět filozofii vašeho podnikání i vašich výsledných produktů. To zvyšuje šance, že se budou na pracovní pozici u vás cítit na správném místě. Budou ctít vaše interní hodnoty a pomohou vám je šířit dál.

5. Stále zůstanou vašimi zákazníky

Když dáte práci svým klientům, nepřijdete o ně. Naopak, nejspíš se jejich vztah k vaší firmě a vaší nabídce prohloubí. Získáte loajálního pracovníka a ještě loajálnějšího klienta.

Foto: Shutterstock.com

Zpět na články