5 tipů: Facebook v HR

Facebook je součástí životů nás všech, tedy i personalistů. Víc než o jiných nástrojích o něm platí, že je to dobrý sluha, ale špatný pán. K čemu všemu může v HR posloužit, a na co si naopak dát pozor, abychom své firmě a její pověsti spíš neublížili?

1. „Lustrování“ uchazečů

Podle průzkumu Harris Interactive používá 45 % personalistů sociální sítě k tomu, aby si „prohlédli“ kandidáta, a 10 % uvedlo, že to dělat začnou. Nejčastěji přitom používají právě Facebook (29 %). Co konkrétně ale hledají? Zajímá je třeba už jen to, jestli zde mají zájemci o práci profil, což značí, že se dotyčný nevyhýbá technologiím. Ovšem pět příspěvků denně už je minus a personalista se musí ptát, jestli kandidát náhodou není na sociálních sítích závislý.

„Především je potřeba dát na svůj pocit, jestli uchazeč do budoucího týmu zapadne. Další věc je, jestli nemluví špatně o minulých zaměstnavatelích nebo nevynáší interní informace. Samozřejmostí je, že nešíří například rasistické myšlenky, což podle mého značí nízkou úroveň osobnosti,“ popisuje personalistka Alena Rabušicová, po čem se odborníci na facebookovém profilu poohlížejí.

O něčem pak pochopitelně vypovídá i to, když má kandidát na každé druhé fotce v ruce koktejl nebo tančí na nějakém večírku. Obzvlášť se to týká kandidátů na vyšší pozice, u kterých se předpokládá, že budou firmu více reprezentovat. Ovšem i jen jedna fotka se skleničkou může způsobit, že se uchazeč nedostane ani k přijímacímu pohovoru, pokud se hlásí třeba do firmy sídlící na Blízkém Východě.

2. Zveřejnění inzerátů

Hledání vhodných zaměstnanců přes Facebook se přímo nabízí. Inzerát (případně proklik na kariérní stránku) můžete umístit přímo na stránku firmy, do skupin zaměřených na hledání práce v různých oborech, nebo můžete vytvořit na firemním facebookovém profilu stránce záložku pro nejnovější volné pozice.

3. Budování značky

Facebook je ideální platformou pro budování značky a povědomí o firmě. Můžete tu ve fotografiích a videích ukázat firemní kulturu a důvody, proč by někdo měl chtít ve společnosti pracovat. Vzhledem k tomu, jak snadné je příspěvky sdílet, můžete velmi rychle nalákat potenciální uchazeče.

Ovšem pozor, na Facebooku se o firmě nemusí mluvit jen na jejím oficiálním profilu. „Kandidáti své potenciální zaměstnavatele vyhledávají, aby zjistili, jakým způsobem se chovají k zaměstnancům a jak jsou tito spokojeni ve své práci. Sama společnost ani nemusí na sociální síti působit, i tak jsou informace dostupné, a to právě díky zaměstnancům, kteří šíří své zkušenosti a dojmy. To může samozřejmě pracovat i proti zaměstnavateli. Často totiž své dojmy na sociálních sítích sdílí právě nespokojení zaměstnanci, a to může informace o společnosti navenek zkreslovat,“ upozorňuje Kristýna Fleischmannová, HR ředitelka AAH Czech.

4. Vytvořte skupinu pro kandidáty

Je vaše firma žádaným zaměstnavatelem? Využijte toho i na Facebooku a založte skupinu určenou speciálně pro uchazeče o práci u vás. Je to ideální místo, kde můžete popsat průběh přijímacího řízení a poradit, jak v něm uspět. Co funguje, a co naopak nefunguje u vás, náborářů? Poodhalte své know-how. Pokud se uchazeč bude vašimi tipy řídit, alespoň hned uvidíte, že se připravoval a profil firmy a skupinu si vyhledal a prostudoval.

5. Najděte toho nej uchazeče

Víte, že na Facebooku existuje i jakýsi přehled inzerátů a lidí, kteří se poohlížejí po nové práci? Najdete ho jednoduše, jdete na Facebook Search (v češtině sloupeček Prozkoumat) a vyberte Jobs (v české verzi Facebooku Práce). A hned můžete prohlížet firmy a lidi, kteří na nejrůznějších stránkách a ve skupinách nabízejí, sdílejí nebo hledají práci.

Foto: Shutterstock.com

Zpět na články