6 marketingových tipů pro efektivní HR

Využití marketingových postupů v HR je skvělý způsob, jak podpořit nábor nových lidí a motivovat ty stávající. Přitom nemusí výrazně zatížit firemní rozpočet.

„Kladně vnímaná firemní značka pomáhá přivést a udržet zaměstnance, ale nejen to. Povzbuzuje motivaci a hrdost vašich lidí na to, pro jakou společnost pracují. Jako vedlejší produkt potom přivedou další kandidáty,“ vysvětluje Kristýna Fleischmannová, HR ředitelka AAH Czech. Relativně nenáročných, a přitom účinných způsobů je celá řada.

1. Natočte video

Video je stále žádanějším médiem. Je osobnější a přívětivější než prostý text, který popisuje pracovní pozici. Efektivní je zejména při náboru. Takový rozhovor s budoucím nadřízeným může ponouknout řadu zájemců, aby přišli na pohovor, pokud jim bude připadat sympatický. Video může být také exkurzí do vašeho pracoviště – v pár minutách ukáže atmosféru firmy nebo budoucí kolegy a jejich práci. Určitě do něj ale nepatří žádné zmínky o konkrétní výši mzdy nebo o smluvních podmínkách.

2. Založte blog

Potenciální zaměstnance zajímá, jak to ve firmě vypadá a chodí, stávající zase to, co se chystá. Blog je pro tyto informace ideálním místem. Vyplatí se být otevřený a transparentní, nechat kohokoliv nakouknout pod pokličku. Vaše společnost bude působit osobitěji a lidštěji. Můžete se věnovat třeba aktivitám svých lidí mimo práci, přidat jejich osobní příběhy a úspěchy, klidně zmiňte i dobré výsledky firmy. U kolegů pozvednete pocit hrdosti a případní nováčci uvítají novinky ze zákulisí.

3. Zapracujte na kariérních stránkách

Nespoléhejte se na strohý popis pozic, pro které momentálně hledáte vhodné kandidáty. Lidé, kteří uvažují o své budoucí práci, chtějí vědět co nejvíc. Řekněte jim, co je čeká během výběrového řízení nebo jaké benefity poskytujete. Přibližte firemní kulturu, řekněte něco o aktuálním dění ve firmě. Přitáhnete ty, kteří k vám zapadnou, a naopak odradíte uchazeče, kteří by se u vás necítili dobře. Nic nezkazíte ani tím, když na stránky umístíte krátké představení zaměstnanců. Trendem je přitom důraz na vizuální složku, kratší texty a klidně i videa.

4. Vytěžte maximum ze sociálních sítí

„Sama společnost ani nemusí na sociálních sítích působit, i tak jsou o ní informace dostupné díky zaměstnancům, kteří šíří své zkušenosti a dojmy,“ upozorňuje Kristýna Fleischmannová. Především jsou ale sociální sítě každodenní součástí života stále většího počtu lidí. „Zaměstnanci i kandidáti většinou fungují na sociálních sítích zcela běžně. Kandidáti si své potenciální zaměstnavatele vyhledávají, aby zjistili, jakým způsobem se chovají ke svým lidem, a jak ti jsou ve své práci spokojení,“ shrnuje Fleischmannová.
Přímo na profesní prostředí a reference je zaměřený LinkedIn. Už jen tím, že zaměstnanci sami sledují vaši společnost a lajkují či sdílejí její příspěvky, se dostanete do povědomí těch správných lidí. Méně formální může být firemní stránka na Facebooku. Vžijte se do role někoho, kdo u vás už pracuje nebo pracovat chce. Co ho bude o firmě zajímat? Nebojte se zveřejňovat zaměstnanecké zkušenosti a zajímavosti ze zákulisí. Opět platí důraz na vizuální stránku – nebojte se sáhnout po infografice nebo obrázcích s textem.

5. Vytvořte konečně zábavnou příručku

Ukažte novým lidem, že přišli na správné místo a že u vás se nudit nebudou. Klidně se trochu odvažte a vytvořte upřímnou příručku, která poučí i pobaví. Zaujměte zajímavou grafikou a obrázky. Co třeba popsat jednotlivá oddělení firmy a jejich představitele jako v komiksu? Nezáživným informacím, jako jsou BOZP, telefonní a mailový seznam, pravidla vybírání volna, kodex chování atd., se sice zřejmě nevyhnete, ale všechno se dá podat alespoň trochu zajímavou formou.

6. Vsaďte na přímou komunikaci

Oslovujte zaměstnance i přímo, prostřednictvím on-line chatů či e-mailem. Koho by nepotěšilo třeba adresné přání k narozeninám nebo gratulace k dokončení studia? Prostřednictvím interních newsletterů nebo firemního časopisu můžete skvěle informovat o všech novinkách. Při jejich vytváření ale myslete na to, že žijeme v době infotainmentu. Chtějte tedy v první řadě bavit, informace podávejte svěží a zábavnou formou.
Pokud se necítíte zrovna na časopis, zapracujte na intranetu, který má oproti tištěným médiím výhodu vyšší aktuálnosti a zaměstnanci na něj mohou také ihned reagovat. To je podle Fleischmannové také jeden z cílů jejího oddělení: „Snažíme se zaměstnance co nejvíce zapojovat do dění v závodě a zároveň jim dát možnost ovlivnit probíhající změny,“ uzavírá.

Foto: Shutterstock.com

Zpět na články