6 věcí, kterými spolehlivě pohřbíte zaměstnance

O tom, jak motivovat zaměstnance, se toho dočtete spoustu. Čas od času však neuškodí zamyslet se také nad tím, čím jim naopak vezmete všechny iluze. Sesbírali jsme nejčastější chyby, které firmy připravují o lidi. Tak ruku na srdce – poznáváte se v některých prohřešcích?

1. Plat nízký, benefity žádné

Poplácání po rameni je jako odměna za dobrou práci trochu málo. V případě, že někdo přijde s prosbou o zvýšení platu, měl by se nadřízený nad jeho žádostí aspoň zamyslet. Je dobré udržovat si přehled o tom, jak se vyvíjí trh práce a zda platy a pracovní podmínky ve firmě příliš nekulhají za konkurencí.

Názor, že lidé se platí za to, aby se plně soustředili na práci, ne aby vysedávali u oběda placeného kartou Gastro Pass CARD nebo někde odpočívali či se přetěžovali při sportovních aktivitách, dnes v HR nesdílí asi opravdu nikdo. Propracovaná nabídka zaměstnaneckých benefitů je součástí personální politiky každé úspěšné firmy.


Mezi výší platu a subjektivním pocitem spokojenosti rozhodně neexistuje přímá úměra. Ptali jsme se lidí, kolik peněz potřebují ke štěstí.


2. Přivázáni ke stolu

Zaměstnanci by měli prací strávit co nejvíce času. Osmihodinová pracovní doba zdaleka nestačí. Nestíhá se. Je nutné trvat na přesčasech a produktivitě i o víkendech a svátcích. Tak takhle ne! Zaměstnanci by měli dostávat zvládnutelné penzum úkolů a také možnost si práci do určité míry organizovat sami. Stále populárnější je flexibilní pracovní doba a práce z domova. Zaměstnanec často podává lepší výkony, když nemusí každý den sedět v kanceláři od–do a cítí důvěru zaměstnavatele. Lépe pak za svou práci přijímá odpovědnost.

3. Sledováni Velkým bratrem

Je důležité zamyslet se nad správnou mírou dohledu. Kamery nainstalované ve všech koutech pracoviště určitě nejsou tou nejlepší volbou a měly by se využívat jen v rámci bezpečnosti. Není vhodné, aby zaměstnanec trávil řádnou část pracovní doby soukromými telefonáty a surfováním po sociálních sítích, ale není dobré to úplně zakázat.

4. Dovolená jako zbytečný luxus?

Interní studie provedená auditorskou firmou EY ve Spojených státech a v Kanadě zjistila, že za každých 10 hodin čerpané dovolené vzrostlo hodnocení výkonnosti daného zaměstnance o 8 %. Obavy o to, kdo zaměstnance zastoupí v době jeho nepřítomnosti, se tedy dají rozehnat prostým zjištěním, že odpočatý člověk pracuje lépe. Další studie navíc prokázala, že cesty do zahraničí podporují kreativitu, což je také skvělá zpráva.

5. Když chybí zájem 

Pokud chce zaměstnanec řešit své problémy, které by mohly mít špatný vliv na jeho práci, měl by být vyslyšen. Neznamená to obvykle, že je příliš citlivý a nezkušený, a proto je dobré zkusit mu porozumět. Může to totiž pomoci udržovat ve firmě atmosféru oboustranné důvěry. Stejně tak je důležité u každého úkolu ověřovat, jestli mu zaměstnanec rozumí a ví, co má dělat.

6. Zaostřeno na chyby

Chybovat je lidské, žádný učený z nebe nespadl, chybami se člověk učí, a kdo nic nedělá, ten nic nezkazí. Důležité je pracovat s chybami zaměstnanců tak, aby z nich firma jako celek mohla profitovat propříště – získáním cenných zkušeností. Cestou tedy není ukazovat odstrašující příklady, ale spíše použít zkušenosti získané chybováním pro zlepšení chodu společnosti.


Proč je důležité upozorňovat na pozitivní příklady chování? O tipy na to, jak motivovat lidi, se s námi podělil Robert Němec.


Foto: Shutterstock.com

Zpět na články