7 rad, jak přežít večírkovou sezonu ve zdraví

Prosinec je pro většinu majitelů restauračních zařízení zlatým dolem, díky němuž si zahojí finanční bolístky nasbírané v průběhu uplynulých 11 měsíců. Pro personál ale mikulášské akce, vánoční večírky i silvestrovské oslavy mohou být noční můrou. Tou se to stane ve chvíli, když toto období manažersky nebo lidsky nezvládnete.

Středobodem všeho je tým. Jakmile ho sestavíte dobře, zvládne i nečekané výkyvy v počtu hostů a bujaré vánoční večírky.

1. Navyšte kapacitu

Vánoční večírky a hromadné silvestrovské oslavy s sebou nesou jednu nevýhodu – velký nápor práce najednou. Hosté přijdou v krátkém časovém rozpětí a každý z nich očekává, že bude rychle a perfektně obsloužen. „V dny, kdy čekáme větší společnost, navyšujeme směny o padesát procent,“ říká Kateřina Vránová z pražské restaurace Pipca 28 a dodává, že posily jsou potřeba nejen u servisního personálu, ale i v kuchyni.

2. Lidé jako dílky stavebnice

Zákazníci se cítí dobře tam, kde se skvěle snoubí rychlost servisu s pozorností jim věnovanou. „Je potřeba, aby každý člen personálu věděl, jaká je jeho role, a zastával ji. Stejně jako ve fotbalovém mužstvu,“ říká Kateřina. Pečlivě proto vybírejte, jak jednotlivé party poskládáte. Na place musí být vždy současně nemluvný rychlonožka a výřečný bavič, který je sice pomalejší, ale zapřede s hosty řeč a třeba jim prodá i drink nebo dezert navíc.

3. Udržujte lidi v napětí

Postavit si dvě (nebo tři) odlišné směny a neměnit jejich složení by bylo chybou. Její rozsah byste zjistili hned při první neobvyklé změně. „Každý tým vyzařuje nějakou energii a tu předává zákazníkům. Jasně že by měla být pozitivní. Jenže ne každý si rozumí s každým a někdy je potřeba trošku delší čas, aby se na sebe lidé naladili. Proto záměrně složení směn prohazujeme. Je to pojistka pro chvíle, kdy bude někdo za někoho zaskakovat,“ odhaluje Vránová. Vždy se ale držte pravidla 2 a mějte na place rychlonožku i baviče.

4. Přítel na telefonu

Můžete plánovat sebelíp, ale čas od času nastane situace, že bude někdo z personálu chybět. Ať už z důvodu nečekaně velké společnosti nebo nemoci. Pro tyto případy mějte plán a vždy se domluvte s někým z týmu, kdo by mohl rychle přiběhnout na pomoc.

5. Kontrolujte

Problémům předcházejte, a to ideálně tak, že svoláte denně několik schůzek. Před otvíračkou by měl každý na place vědět, co je dnes v nabídce, z jakých surovin a co je potřeba prodat jako první. V průběhu dne si dejte rychlý status a večer vše zhodnoťte. A když půjde všechno dobře, klidně celou partu pozvěte na panáka na účet podniku.

6. Zajímejte se

Nezájem je to, co vaše lidi postupně otupí. Zajímejte se proto nejen o jejich pracovní, ale i soukromý život. Získáváte si tím jejich loajalitu a zároveň poznáte hrozby, na které je třeba se připravit.

7. Dovolená až v lednu

Povolit některému ze zaměstnanců dovolenou v prosinci by byla sebevražda. V tomhle případě buďte neoblomní a dovolené podepisujte až od ledna.

Foto: Shutterstock.com

Zpět na články