Bez placeného profilu na LinkedIn se recruiter neobejde, říká Josef Kadlec

V prvním dílu rozhovoru s expertem na LinkedIn Josefem Kadlecem jsme mluvili hlavně o náboru. LinkedIn však může posloužit také jako skvělý nástroj k budování značky zaměstnavatele. Neměli bychom si ho ale plést s Facebookem. Každá síť má totiž svá pravidla a zákonitosti.

Dá se LinkedIn (LI) využít také k budování firemní značky?

Ano, jsou i další věci, které by měl personalista umět. Může mít na starost i brand firmy, tzv. employer brand. Stránka společnosti na LI může také vytvářet obsah, takže správce píše příspěvky. Uvidí je nejspíš míň lidí, ale minimálně zaměstnanci tuto stránku budou sledovat. Jsou loajální, dají příspěvku like a zasdílí ho. A tak se to od programátora dostane k jeho kamarádům programátorům a to je ta skupina, kterou chcete oslovovat. Vždycky říkám, že firemní profil je přeceňovaná nutnost. Musíme ho mít, aby se našim zaměstnancům na profilu objevilo naše logo, můžeme ho používat ke komunikaci směrem k nim atd. Ale že by to bylo samospasitelné, že by to vytvořilo firemní brand, to ne. Nemůžeme od toho čekat zázraky.

Jaké příspěvky tam tedy dávat a jaké jsou rozdíly proti Facebooku (FB)?

Očekává se, že tam bude cokoliv, co se vztahuje ke společnosti. Klidně fotky z oslavy narozenin firmy, spojili jsme se s nějakou firmou, vypsali jsme tuto pozici… Osobně se snažím bourat hranice toho, co by tam mělo nebo nemělo být. Ostatně publikum vám dá vědět, že jste tam dali něco, co patří spíš na FB. LinkedIn se také hodně technicky mění, přibližuje se právě Facebooku. Dřív jste mohli jako příspěvek dát jen text, fotku nebo odkaz. Jenže třeba z teambuildingu máte 5 fotek – na FB absolutně běžná věc, fotky se poskládají a je to. Tady ne. Tady jste museli koláž vytvořit bokem. Dneska už jich dáte i víc. Je to novinka z minulého roku. Stejně tak video můžete nahrát přímo, dřív to šlo jen jako odkaz z YouTube.

Ale existují nějaká pravidla. Držel bych se toho, udělat profil osobní. Nepoužívat fotky z fotobanky. Pak také není příjemné, když si firma udělá stránku, kam každé pondělí naskočí jedna pozice a každý čtvrtek jedna tisková zpráva. To je absolutně neosobní. Můžete dávat jeden příspěvek denně, to je asi maximum, přičemž jeden post týdně se může týkat náboru, páteční může být třeba trochu uvolněnější. Záleží, o jakou firmu jde. Často firmy tlačí i to, co prodávají. Nestlé má jak firemní stránku, kterou používá jako svůj prodejní kanál, tak podstránku Nestlé Insights, kam dává právě všechny věci o zaměstnancích – teambuildingy, nové zaměstnance, nové pozice…

Jaký je ideální poměr prodejních a neprodejních příspěvků?

Pokud dáváme jeden příspěvek denně, platí obecně 4 : 1, tedy 4 neprodejní příspěvky k jednomu prodejnímu. My třeba zveřejníme panoramatickou fotku z pondělní porady – není tam žádný odkaz, nic neprodáváme, jen ukazujeme, jak to u nás vypadá. Těmito příspěvky o sobě dáváte vědět. Naše společnosti, Recruitment Academy a Goodcall, jsme na tom založili.

KDY MÁ SMYSL ZA LINKEDIN PLATIT

Vystačíme si s bezplatnou verzí? Kdy už se vyplatí placený profil na LI?

Firmy, třeba zmíněné Nestlé, nemají zdarma jen firemní stránky, ale i tzv. kariérní stránky. Většina korporací to tak má. Tyto stránky se liší jen tím, že mají sekci navíc, kde může být video. To v profilu normálně mít nemůžete, jen v příspěvcích. Plus tam mohou dávat placenou pracovní inzerci. Ale to, upřímně, v Česku úplně nefunguje, protože Češi nejsou zvyklí chodit na LI a hledat tam práci.

Bez čeho se však dnešní recruiter neobejde, to je jedna z verzí placeného profilu pro vyhledávání. To před 2 lety neplatilo, ale pak byl zaveden tzv. commercial use limit. Kvůli němu ve chvíli, kdy začnete otevírat desítky nebo stovky profilů, uvidíte jen první tři jména. Jsou cesty, jak to legálně obejít, ale pokud chcete mít jistý komfort, musíte si nějaký placený profil pořídit. Ideální je LI Recruiter Lite, který stojí 90 eur měsíčně na osobu a má nejlepší poměr cena : výkon. Nebude na vás aplikován commercial use limit a budete mít i víc filtrů, podle kterých můžete hledat. Pak jsou i dražší verze, ty se pohybují od 10 tisíc korun měsíčně.

LinkedIn VIP: „in“

Možná jste si všimli označení některých profilů na LinkedInu. Co znamenají?

Zkratka „in“ znamená influencer, tedy vlivný člověk. Jde o několik set velmi známých lidí, patří k nim například Bill Gates. Dřív měli například jako jediní možnost psát blogové příspěvky, ty však dnes už mohou psát všichni.

Dají se nějak na LI komunikovat benefity?

Benefity se mohou komunikovat přes příspěvky. Když mám crossfitovou posilovnu, byl bych blázen, kdybych neudělal fotky a videa a neukázal ji jako jeden z benefitů. Můžete to zmínit i v příspěvku na konkrétní pozici. Pokud chcete, můžete dát benefity i do popisu na vaši firemní stránku. A nakonec i recruiteři samotní nebo třeba členové vedení si to mohou dát k sobě na profil. Pod pozicí je text a tam to mohou reflektovat.

AJŤÁK NÁBORÁŘEM

Jak jste se vy sám dostal k LinkedIn (LI)?

Původně jsem vystudoval matematiku a softwarové inženýrství a začal jsem pracovat jako ajťák. Ale chtěl jsem se i dál byznysově rozvíjet, a aniž bych věděl, jak trh recruitmentu funguje, viděl jsem ho jako příležitost. Založil jsem si svoje webovky jobsconsulting.cz a udělal jsem revoluční krok v tom, že jsem na ně uvedl svoje klienty. Na stránkách byly třeba i rozhovory se zaměstnanci a potenciální kandidáti tam našli informace, které se nedočetli na webu firmy. Třeba že ajťáci můžou na svém laptopu používat Linux místo Windows. Byla to vlastně hloupost, ale já jsem věděl, že je to přitáhne do firmy.

Ale ani to mi nestačilo. Chtěl jsem lidi sám oslovovat. Tak nějak intuitivně jsem sáhl po LI. Pořád jsem přitom přes den pracoval jako IT a po večerech jako recruiter. Zpočátku jsem byl prakticky sám, kdo ty lidi oslovoval, takže i efekt byl jiný než dneska. Ale taky bylo na LI méně lidí než dnes. Za dva měsíce jsem znal téměř všechny ajťáky na LI a neměl jsem koho dál kontaktovat. Musel jsem počkat, až se tam objeví noví.

V té době jste napsal svou knihu?

Ano, asi po pěti letech jsem tenhle postup kontaktování povýšil na jiný level: řeknu ostatním firmám, že to můžou dělat taky. A tak jsem napsal knihu People as Merchandise. A i díky ní nakonec vznikla naše současná firma. Byl jsem na pokerovém turnaji lidí z on-line marketingu, měl jsem s sebou knihu, která byla ještě před vytištěním, přišla mi jen testovací verze z Amazonu. Vedle mě seděla holka, ze které vylezlo, že je recruiterka v jedné velké společnosti. Chtěla si knihu půjčit, že ji ukáže svému známému. A tím byl Milan Novák, který v té době vedl Grafton. Seznámili jsme se a založili jsme Goodcall a Recruitment Academy, kde jsme tyto metody začali používat jako hlavní. Na tom přímém oslovování jsme vybudovali byznys.

Ještě než jsme firmy založili, udělal jsem si certifikaci – byl jsem první LinkedIn Certified Professional ve střední a východní Evropě.

Čím je vaše agentura specifická?

U nás je velmi unikátní to, že jsme založení na sourcingovém modelu. Máme víc talent sourcerů než recruiterů. Každý recruiter má k sobě jednoho až tři talent sourcery, většinou mladší lidi, absolventy, studenty, kteří hledají lidi, zjišťují jejich zájem a domlouvají pohovory. Tento model nám umožňuje poskytovat jen službu sourcingu. Některé firmy nepotřebují dělat pohovory, mají svoje recruitery, ale nemají čas na to hledání samotné.

Navíc ještě vyrábíme software Datacruit. To je bazální věc, kterou by měl mít každý náborář. Třeba když nastoupí noví recruiteři, musejí vědět, jestli už konkrétní lidi na LI byli osloveni, jak zareagovali atd. Je to taková databáze, kterou však my máme napojenou na LI. Takže lidé, kteří ho používají, už přímo vidí, jestli je člověk v naší databázi. Zrychluje to proces. Hodně recruiterů nabírá pořád stejné pozice, pořád dokola, takže je důležité odlišit lidi, které jsem viděl, od těch, které jsem neviděl.

Zaměřujeme se na vzdělání, děláme vyloženě nábor, děláme branding a také dodáváme software.

LinkedIn VIP: Power Profile

Takto označené profily mají lidé ocenění LinkedInem za aktivitu na této síti. Vyhlašují se vždy pro konkrétní zemi, např. Velkou Británii nebo USA.

 

Zpět na články