Chaos, reklamy a přilepený host. Udělejte čistku na stolech!

Host nosí do podniku peníze. Odnést by si měl pozitivní zážitek. První dojem z úžasného interiéru nebo menu na webu může rychle zkazit neuklizený stůl plný ohmataných barevných reklam.

Čím víc, tím líp? 

V restauraci to někdy vypadá, že si personál zahrál na to, co všechno se na stůl vejde. Při dobré vůli se toho i na malou plochu nacpe opravdu hodně.

Co všechno najdeme na stole

Příbory s ubrousky + slánka, pepřenka, maggi, kečup, olej + reklama na medovník + pár barevných obrázků sezonních drinků vedle speciálu na zimní svařáky + stojan s promočenými pivními tácky + přecpaný stojánek s menu: denní a týdenní nabídka, běžné menu + čajové a čokoládové menu + nabídka káv s přesným popisem terminologie + nabídka domácích limonád + zavěšené uschlé preclíky + vinný lístek. Nezapomeňme na rezervačku a svíčku připravenou na večer. Vše korunuje vázička s umělou kytičkou, která už má lepší časy za sebou.

Diví se někdo, že příchozím klesne nálada pod bod mrazu dřív, než se vůbec dostanou k jakékoliv objednávce?

Kdo se nepřilepí, vyhraje

Vizuální dojem udělá své. A co teprve, když se hosté k proprietám přilepí. I když je hygiena v podniku, kde se pije a jí, klíčová, stolů jako by se to někdy netýkalo. Nabízené otisky prstů by zmátly i Sherlocka Holmese. Nejsilnějším zážitkem pak bývá, když číšník přímo pod nosem hosta utírá stůl vlhkým zavánějícím hadříkem. Po rozptýlení zápachu a zklidnění žaludku hrozí návštěvníkům už jen lehké přilepení.

„Stůl utírejte hadříkem, který za sebou nenechá ošklivou čichovou stopu.“

Příbory na hraní

Chuť k jídlu někdy povzbuzují i příbory úhledně ležící celý den na stole, s nimiž si pohrálo už pět lidí, kteří si předtím dali jen kávu. V lepším případě bývají zastrčené do kovové nádobky z IKEA a je na nich jasná sedlina prachu. Ubrousky v dalším stojánku jsou pomačkané, jak se v nich už někdo párkrát přehraboval.

Kultura stolů – čistota, minimalismus, smysl

Udržet na stolech čistotu a pořádek není těžké, ale jde o důslednost.

1. Přinášejte – odnášejte

V restauraci, která dbá na estetiku, příjemnost i komfort, je na místě prostřený stůl nebo alespoň založené příbory (po každém hostu, i když nejedl, vždy nové). Příbory může obsluha přinést až s objednávkou jídla a přidá slánku, olivový olej nebo jiné ingredience, které jsou vzhledem k servírovanému pokrmu na místě. A zase vše včas odnese, aby nic nepřekáželo.

2. Volte dekorace v souladu s designem podniku

Na stole samozřejmě můžou být i dekorace. Nesmějí však překážet a také by měly ladit s konceptem restaurace. Konkrétním příkladem jsou třeba voňavé rozmarýny v květináčích v podniku stejného názvu. Nebo malé vázy s řezanými sezonními květinami tam, kde se i kuchyň pyšní čerstvostí. Pokud z nějakého důvodu padne volba na umělou dekoraci, do její údržby je potřeba zainteresovat i lidi z úklidu.

3. Kultivujte hosty

Vhodný přístup by měli mít i hosté samotní. Na stůl totiž nepatří hora věcí, které si tam tak rádi odkládají. Na plochu, kde se tísní notebook, mobil „pádlo“, doklady od auta, objemná dámská kabelka a další nezbytnosti, může obsluha těžko servírovat tak, aby to k něčemu vypadalo. Vhodné je v takovém případě taktně přinést stoličku, která se bude k odložení věcí hodit lépe, nabídnout věšák na kabelky a tak dále. Záleží i na typu podniku, co se na stole ještě snese a co už ne.

4. Pečlivě uklízejte

Nic z předchozích bodů nepomůže, když nebudete pečlivě po každém hostu uklízet. Stůl utírejte čistým voňavým hadříkem. Vhodné jsou i spreje na dřevo, které stůl zvlhčí k utření utěrkou a jemně voní. Další zásady čistoty najdete v článku Čistota půl zdraví platí i v restauracích.

Foto: Shutterstock.com

Zpět na články