Co čeká HR v roce 2019 podle zkušených profíků z branže

Jaké novinky v roce 2019 ovlivní HR? Trojice lidí z oboru jsme se zeptali na nejdůležitější trendy a na to, jak vypadá vývoj v oblasti náboru, odměňování i benefitů.

Automatizace i vyšší zapojení

Podle Josefa „José“ Kadlece, zakladatele a CEO Recruitment Academy, se o přicházející recesi spíše mluví, než že to podle čísel vypadá na její skutečný příchod. Tvrdí, že se teď společnosti musí zaměřit na generaci Z. „Trendem je celkově sofistikovanější nábor, a to například z pohledu automatizace částí recruitment procesu nebo z pohledu vytváření vyššího engagementu (zapojení) u kandidátů i u stávajících zaměstnanců. To se může projevit v technologiích, které společnosti k náboru začínají aktivně používat – chatboti, vyhledávací agregátory, automatizované videopohovory a práce s HR daty,“ objasňuje.

„Jsou zde už i společnosti, které zavedly čtyřdenní pracovní týden.“

Komplexní náborové kampaně

V oblasti náboru podle něj již nejde jen o obecný employer branding, ale třeba i o aktivnější použití videa. A to i při komunikaci s kandidátem, kdy se připravují nabídky práce jako videozprávy – i v souvislosti s tzv. candidate experience (zážitkem kandidátů). „Dále bych zmínil použití chatbotů, a to opět jak k ušetření času a prostředků na nábor, tak pro zvýšení angažovanosti náboru i snížení počtu odmítnutých nabídek. Celkově můžeme čekat komplexnější náborové kampaně a sofistikovanější náborové týmy, které si umí svůj recruitment proces lépe spočítat,“ předpovídá.

Benefity v konkurenčním boji

Benefity se pak, jak dodává, stávají i v kontextu náboru jedním z nástrojů konkurenčního boje: „Zaměstnanci chtějí personifikovanější odměny a nespokojí se se standardní nabídkou. Jsou zde už i společnosti, které zavedly čtyřdenní pracovní týden.“

Kvalitnější nabídka i lidé z ciziny

Matěj Matolín, který řídí HR ve firmě STRV a bloguje na lovec-hlav.cz, říká: „Ekonomická situace je naštěstí příznivá, takže firmy se musí více prát o zaměstnance a zvyšovat kvalitu své nabídky. Pro zaměstnance je čím dál tím důležitější časová flexibilita, to znamená volná pracovní doba, home office a podobně.“ Stále více firem řeší podle něj nedostatek pracovníků náborem v zahraničí, za problém však označuje byrokracii a délku vízového řízení v řádu měsíců. „Je to problém zejména u kvalifikované síly. Země jako Německo, Rakousko nebo Nizozemsko jsou schopné vydat příslušná povolení za zlomek času,“ připomíná.

Tlak na mzdy

Také podle něj nadále poroste tlak na mzdy, i když jejich růst už nebude tak velký jako vloni. „Firmy, které nemají prostor pro finanční nárůsty, si mohou pomoci benefity, které prakticky nic nestojí, jako třeba home office. Možnost pracovat jeden týden z domova ušetří lidem pětinu nákladů na dojíždění,“ doporučuje.


Více o své zkušenosti z HR a o náboru prozrazuje v rozhovoru V úspěšné firmě se náboru věnují všichni, říká Matěj Matolín.


Práce na firemní kultuře

Luu Ly Fabián Nguyen, která se ve firmě Three Queens věnuje headhuntingu „ajťáků“, připomíná, že dlouhodobým trendem je pracovat na HR marketingu firmy tak dobře, aby se lidé sami hlásili. „To zahrnuje spoustu práce na firemní kultuře, aby se každý člověk ve firmě cítil jedinečný a hodnotný, aby se lidé vzájemně respektovali a podporovali. To zase znamená spoustu individuální práce s každým člověkem ve firmě, aby team leader znal preference svých lidí, věděl, co je trápí, s čím může pomoci, čeho chtějí dosáhnout,“ vypočítává.

Nábor jako zážitek

Z náborového procesu je přitom podle ní potřeba udělat zážitek pro kandidáta. Takový, při němž se něco přiučí, pobaví se a jenž bude pro něj zkušenost, na niž v dobrém slova smyslu nezapomene.

Bonusy, vzdělávání a kratší pracovní doba

V oblasti odměňování a benefitů považuje za čím dál silnější trend snižování počtu pracovních hodin či zkrácení pracovní doby na čtyři dny týdně. „Dále je trendem neomezená dovolená, kdy si zaměstnanci vyberou, kolik budou chtít,“ uvádí. Lidé se podle ní zajímají i o možnost získat určitou formu podílu ve firmě či malý zisk nebo bonus za dobře vykonaný projekt. „Zaměstnanci oceňují i dobře zafinancovaný vzdělávací program,“ uzavírá.

Foto: Shutterstock.com

Zpět na články