Co láká ženy do technologických firem? Ženy, prostředí i možnost učit se

Počet žen není v Česku v technologických firmách a profesích nijak závratný. Proto nás zajímalo, na co slyší v recruitmentu, jaké jim nabídnout benefity a jak mohou ženy technologické firmy, kde pracují, obohatit.

Ženy mění týmy k lepšímu

Filip Mikschik založil a vede StartupJobs, kde se specializují na propojování startupů a jejich volných pozic s vhodnými kandidátkami a kandidáty. „Ve StartupJobs máme aktuálně ve vývoji jednu ženu, která je už druhou vývojářkou, kterou jsme ve firmě měli. Co měly společné, nebo co hledaly, je podle mě možnost učit se. Nejvíc obě oceňovaly to, že přístupem vůbec nerozlišujeme, kdo je žena a kdo muž, šlo o to, mít na konci co nejzkušenějšího člověka. Myslím, že ženy víc ocení opravdu stejný přístup než nějaké extra výhody oproti mužům, například že se jim bude někdo víc věnovat a podobně,“ popisuje vlastní zkušenost.

„Když do týmu mužů programátorů přijde žena, mění to dynamiku i chování týmu. K lepšímu.“

Mikschik se nesetkal ani s tím, že by ženy poptávaly nebo startupy ženám nabízely nějaké zvlášť na ně cílené benefity. Co se týče volnějších nebo částečných úvazků, je podle něj na zobecňování ještě brzy. Startupový pracovní trh je mladý, pracují tu lidé průměrně kolem třicítky. „Teď je tedy aktuální spíše téma těhotenství, odchod na mateřskou a návrat matek do práce jsou otázkou následujících let, takže zatím nevidíme, že by to někdo nějak významně řešil,“ sdílí svá pozorování z praxe.

A z jakého důvodu je podle něj důležité v technologických profesích ženy zaměstnávat, jak mohou obohatit firmy? „Učebnicové definice určitě budou mluvit o tom, jak diverzita přináší různé pohledy. A to je určitě pravda. Z vlastní zkušenosti vím, že když do týmu mužů programátorů přijde žena, mění to dynamiku i chování týmu. A z naší zkušenosti k lepšímu,“ odpovídá Filip Mikschik.


O recruitmentu v IT a trhu, kde je silný boj o talenty, podrobně mluvíme v rozhovoru „Dřív si firmy vybíraly lidi, teď se to obrátilo,“ říká IT headhunterka.


Důležité je příjemné pracovní prostředí

„Žen v IT je málo. Většina z těch, s nimiž jsem mluvila, chce pracovat v příjemném prostředí. Bylo to pro ně důležitější než třeba to, zda se stanou manažerkami nebo dostanou hodně peněz. Pochopitelně to neplatí paušálně,“ komentuje tuzemskou situaci headhunterka se specializací na IT Luu Ly Fabián Nguyen.

Protože má kořeny ve Vietnamu, doplňuje i srovnání: „Ve Vietnamu studuje matematiku a technické obory mnohem víc holek než v Česku. Všechny děti jsou vedeny k tomu, aby se učily matiku, fyziku a podobné předměty. Jsou tam sice ještě víc rozdělené role mezi muži a ženami než tady, ale v práci to neplatí. Ženy s dětmi také mají ve Vietnamu možnost se brzy vrátit do práce, protože pro rodiny jsou finančně velmi dostupné chůvy, které se o děti starají.“

Nemáte ženy? Odradíte i kandidátky

Podle průzkumu Kaspersky Lab mezi IT profesionály ve Velké Británii odradí 37 % žen se zájmem o technologie před vstupem do oboru skladba týmů, v nichž jsou hlavně muži. Mužské týmy vadí i 29 % mužů. I to může být argument, proč se budování smíšených týmů věnovat.

Úspěšné ženy v IT

Přesto nelze říct, že by se na domácí scéně nic nedělo. Naopak. Asi nejviditelnějším projektem, který směřuje ženy konkrétně do IT profesí, jsou Czechitas. Projekt, který založila a vede Dita Přikrylová, se soustředí na školení žen v programování, tvorbě webu, grafice nebo datové analytice. „Chceme víc žen do IT, protože to má smysl. Bez digitální gramotnosti se už brzy neobejde vůbec nikdo. Firmy se zase neobejdou bez nových talentů v IT a diverzity v pracovních týmech,“ popisují svou misi. V květnu organizují konferenci Women in Tech 2019, a to spolu s Kiwi.com, od září budou mít v Brně pevnou adresu, Czechitas House.

Pozitivních příkladů tedy přibývá. Ženy jsou viditelnými tvářemi také v nadnárodních gigantech i místních firmách. Český a slovenský Microsoft několik let vedla Biljana Weber. Taťána le Moigne je ředitelkou české, maďarské, rumunské a slovenské pobočky Googlu. Podnikatelka Simona Kijonková proměňuje e-commerce i logistiku. První ročník soutěže AI Awards zase vyhrála v kategorii student/ka roku Michaela Mrázková, která studuje AI na univerzitě v Nizozemsku.

Foto: Shutterstock.com

Zpět na články