Desatero jak neodradit hosta

Boj o zákazníka se přiostřuje, a tak není od věci zamyslet se nad tím, co byste mohli dělat lépe než konkurence. Máte to všechno pod palcem?

1. Ukliďte si. Naklizený interiér je otrava, ale také vaše první vizitka. Už ode dveří viditelný nepořádek na zemi, neuklizené stoly a špinavé sklenice na baru odradí i sebeodhodlanějšího hosta.

2. Navoňte se. Interiér i sebe. Zápach z kuchyně linoucí se celou restaurací zkazí chuť každému. Hosté netouží vědět, jaké jídlo kuchař právě připravuje, a rozhodně si návštěvu u vás nechtějí připomínat ještě večer načichlým oblečením. O tom, že vonět by měla i obsluha, je nám žinantní psát, ale stále se v českých restauracích najde dost číšníků, kteří deodorant nebo antiperspirant viděli naposledy pod loňským vánočním stromečkem.

3. Šaty dělají člověka. Číšníci v civilním oblečení na plac nepatří. Není to profesionální ani v souladu s hygienickými normami. Lidé, které zaměstnáte, váš podnik reprezentují a podle toho by měli vypadat. Nevíte, jak na to? Přečtěte si ještě jednou náš článek o tom, jak obléci personál.

4. Záchodové blues. Divili byste se, jak důležitý je dojem, který ve vašich hostech zanechají toalety. Jakmile se někdo bude bát sednout na záchodové prkénko, použít mýdlo z na první pohled opotřebovaného dávkovače nebo sáhnout na vodovodní baterii, skončili jste. Vyvonět, vycídit a udržovat v perfektním stavu se vyplatí.

Divili byste se, jak důležitý je dojem, který ve vašich hostech zanechají toalety.

5. Radujte se z nespokojených zákazníků. Ne, teď vás nebudeme nabádat k tomu, abyste záměrně něco zanedbávali. Ale měli byste vědět, že z většiny nepříjemností dokážete s trochou taktu a šikovnosti vybruslit tak, že na vás bude host v dobrém vzpomínat. Byl problém s předkrmem? Pak je na místě se omlouvit. Samozřejmě tuto část menu neúčtujte, a navrch dejte hostovi třeba skleničku sektu nebo dezert zdarma. Jakmile mu dáte víc, než očekává, získáte ho na svou stranu.

6. Voda hýbe světem. Otázka „Máte kohoutkovou vodu?“ vám možná stahuje sanici a nutí obrátit oči v sloup, ale ne každý, kdo ji položí, musí být nutně držgrešle. Stále víc hostů touží šetřit přírodu a kohoutkovou vodu prostě vyžadují. Tak jim ji dopřejte. Může to být v džbánku s citrónem za desetikorunu nebo úplně zadarmo. V prvním případě si můžete přijít na slušné peníze, v tom druhém získáte významné plus.

7. V jednoduchosti je krása. Spousta restauratérů má jídelní lístek, na jehož přečtení by host potřeboval hodinu. Nesnažte se nikoho ohromovat množstvím jídel, která jste schopni připravit, a zaměřte se na pár specialit. Když jejich chuť vypilujete k dokonalosti, uděláte sami sobě nejlepší službu.

8. Děti. Dnešní maminky nechtějí být s dětmi zavřené doma, ale i s kočárkem chodí klábosit do restaurací a kaváren. Jestli máte jen z představy dítěte ve vašem podniku osypky, tento bod přeskočte. Jen se ochudíte o zákazníky, kteří vám teď sice nedají vydělat majlant, ale budou k vám chodit dlouhé roky. Tedy pokud jim dokážete nabídnout odpovídající servis.

9. Psí hosté. Skoro 40 % Čechů má doma psa. To už je víc než zajímavá skupina potenciálních zákazníků, které můžete přivítat s otevřenou náručí. A k tomu, aby se u vás i čtyřnozí hosté cítili dobře, stačí relativně málo – miska s vodou, speciální psí menu nebo pamlsky.

10. Obdarovávejte. Dárky milujeme všichni bez ohledu na věk, pohlaví nebo finanční zázemí. Dostat něco „jen tak“ je totiž projevem sympatie. A host rád cítí, že ho máte rádi. Zamyslete se, jestli byste nedokázali vytvořit jedlé dárky korespondující s vaším podnikem. Ty mají největší váhu. Třeba pražská restaurace Les Moules hosty obdarovávala svého času paštikami. Z některých restaurací sítě Ambi zase odcházeli věrní hosté s recepty na místní laskominy v kapse.

Foto: Shutterstock.com

Zpět na články