Design jídelního lístku je potřeba promyslet

Jídelní lístek je v restauraci klíčový prvek. O tom, zda zákazníka zaujme, nebo odradí, však nerozhoduje jen jeho obsah, ale také vzhled. Je to ostatně podobné jako u lidí. Stejně tak může první dojem z jídelního lístku zákazníka navnadit nebo otrávit, vzbudit jeho zájem či naopak nechuť se s ním vůbec pořádně seznámit.

Skrze grafický design jídelního lístku probíhá komunikace s hostem a měl by proto cílit právě na tu skupinu lidí, kterou hodlají majitelé oslovit. Jinak bude „jídelák“ vypadat například v nějakém trendy bistru a jinak v konzervativnější restauraci, která stojí a padá se zájmem oběduchtivých lidí z kanceláří.

Na koleni? Zapomeňte

Prapodivná amatérská grafika? Takové jídelní lístky už vyšly z módy. Jídelní lístek je vizitka restaurace, je proto potřeba věnovat pozornost jeho profesionální grafické úpravě. Všechno hraje roli – formát, celkové rozvržení na stránce, barvy, font písma… Vše by mělo být v souladu s tím, jak se podnik prezentuje, a grafikou odpovídat celkovému pojetí značky. A zároveň úrovni podniku – i z lístku by mělo být jasné, jestli host sedí v restauraci s michelinskou hvězdou, v rodinné kavárničce nebo sousedském bistru.

V první řadě je důležité volit takový design, aby se v něm host snadno zorientoval. Takže jídla seřadit chronologicky v pořadí, v jakém se objednávají a jdou na stůl, nebo podle harmonogramu dne počínaje snídaní. Grafikou je možné vypíchnout přesně to, co by měl zákazník uvidět přednostně. K orientaci slouží i jasný a stručný popis jídel. Zároveň však takový, aby evokoval, co může ten, kdo si jídlo objedná, očekávat. Tedy aby se mu seběhly sliny.

Pozor na fotky i písmo

Jídelní lístek je něco jako okno do kuchyně. Pracuje-li s fotkami, pak s takovými, které dávají reálnou představu o tom, co se servíruje, a jsou ve vynikající kvalitě. Určitě si vybavíte pár lístků plných fotek jídla v nadživotní velikosti, vyvedených v divných barvách a s hodně diskutabilní prezentací na talíři. Těmi se rozhodně neinspirujte.

A pravidlo, že více je méně, platí i pro využití fontů písma – čistota a jednoduchost je víc než kombinace fontů, která možná majitele podniku nadchne, ale nakonec písmo působí spíše zmateně. Navíc pozor na to, aby bylo využití fontů legální a neporušovalo autorské právo. Jak na to, lze zjistit třeba v návodu na webu Unie grafického designu.

Hosty můžete na vaši nabídku navnadit dřív, než překročí práh restaurace. Přečtěte si, jak chutně a téměř profi nafotit vlastní speciality.

Co strhne pozornost

Při návrhu grafiky není od věci popřemýšlet, jestli bude stejně dobře fungovat v tištěné i elektronické podobě. Případně zvolit i více variant designu lístku tak, aby dobře sloužil všude tam, kde je potřeba ho zveřejnit.

Ostatně právě rozmach internetu přinesl spoustu užitečných informací o tom, jak lidé vlastně čtou a orientují se na stránce, kterou mají před sebou. Takže je jasné, že pokud je na stránce nějaký výrazný prvek, strhne na sebe pozornost a ubere ji všemu, co je v jeho okolí. Podobně oči připoutá obrázek nebo fotografie a pak teprve to ostatní.

8 praktických tipů, kterých se mohou podniky při grafickém návrhu svého menu držet

Od zkušených designérů a bloggerů z portálu 99designs.com, specializovaného on-line grafického tržiště

  1. Nejdůležitější informace patří do pravého horního rohu. Variantou je, že i na jídelním lístku zachováte úzus čtení zleva doprava, a klíčové informace pak patří vlevo nahoru.
  2. Menu rozdělte do logických sekcí, aby se v něm snadno hledalo.
  3. Zvažte využití boxů – nejen že pomohou přehlednému členění, ale poslouží i k vypíchnutí jídel, na nichž má podnik nejvyšší marži.
  4. S fotografiemi zacházejte střídmě a opatrně, mohou vypadat lacině. Když už na fotce trváte, volte jen profesionální a ve vysoké kvalitě.
  5. Lepší než fotka může být ilustrace. Zvlášť taková, která koresponduje s celkovou tváří podniku.
  6. Nezdůrazňujte v grafice nadměrně ceny. Zákazník pak možná utratí víc.
  7. Zaměřte se na efektivní typografii, tedy využití písma, které také ovlivní dojem, jímž lístek na hosta působí. Některé fonty vypadají víc starosvětsky, jiné zase čerstvěji a moderněji.
  8. A dejte si záležet na barvách. Vybírejte je tak, aby ladily s prezentací podniku, s tím, co servíruje, i s typem jeho hostů.

Foto: Shutterstock.com

Zpět na články