Duel mileniálů: jak by vypadala ideální práce v jejich oboru?

Mileniálové, generace, pro kterou je nejdůležitější, aby to, co dělají, mělo smysl – nedávají-li do své práce srdce, opouštějí ji. Zatímco u jejich starších kolegů je nejčastější motivací výplata a její výše, oni chtějí, aby jejich kariéra byla rozmanitá a bavila je. Chtějí se rychle posouvat vpřed a potřebují volnost.

Zeptali jsme se studentů různých zaměření na to, jak si představují svou ideální práci, na jejich priority a na to, jaké možnosti uplatnění ve svém oboru vidí.

Proč jste si vybrali právě tento studijní obor? 

Karolína (Vysoká škola kreativní komunikace – VŠKK, obor animace): Animaci a vizuální efekty jsem si vybrala proto, že je to u nás v republice asi jediný obor blízký tomu, čemu bych se chtěla v budoucnu věnovat. Tíhnu k výtvarné tvorbě spíše v moderní, digitální podobě a jiné školy u nás (FAMU, AVU apod.) nabízejí spíš tradiční vzdělání. V zahraničí běžně najdeme obory jako modeler, animátor, rigger, mattepainter. Já bych se ve svém vysněném zaměstnání chtěla věnovat ilustracím a concept artu v prostředí herních a filmových studií, čemuž je můj současný obor nejblíže.

Monika (VŠKK, obor kreativní marketing): Tento obor jsem si vybrala, protože si myslím, že má velkou budoucnost (kreativní průmysl stále roste).

Kristýna (Vysoká škola chemicko-technologická v Praze – VŠCHT, obor biochemie a biotechnologie): Kromě toho, že mě předměty, které se zde vyučují, bavily i na střední škole, tak jsem si studium biochemie a biotechnologie zvolila proto, že si myslím, že se věda rychle rozvíjí. V technických oborech bude v budoucnu pracovat hodně lidí.

Martina (VŠKK, obor literární tvorba): Studovala jsem toho víc, ale vždy něco kreativního (reklamní fotografie a tvůrčí psaní). Atraktivní obory to jsou, ale hodně lidí by asi dalo přednost oboru s větší pravděpodobností stabilní kariéry a příjmu.

Vojtěch (VŠKK, obor grafický a mediální design): Pracoval jsem dva roky v copycentru, ale nebavilo mě to, chtěl jsem se posunout dál. A tak jsem začal grafiku studovat. Pro kreativní lidi bude tento obor atraktivní vždy.

Většina starších lidí z mého okolí mému studijnímu oboru moc nerozumí.

Jak vnímáš budoucnost ve svém oboru? Myslíš si, že najdeš uplatnění, nebo se budeš raději rozvíjet i v jiném odvětví?

Karolína (animace): Doufám, že dobrou práci najdu. Již pár let sleduji ty, kteří jsou schopni se v oboru živit, ať už jako freelanceři nebo zaměstnanci ve firmách. Ráda bych pokračovala magisterským studiem, ale uvidím podle situace. A v době nouze bych mohla např. učit výtvarku.

Monika (kreativní marketing): Myslím, že můj obor má velké možnosti uplatnění a nebojím se, že bych práci nenašla. Představuji si, že bych začala například jako copywriter nebo marketingový specialista junior. Chci se postupně vypracovat a ráda bych se jednou dostala na pozici kreativního ředitele v nějaké agentuře.

Kristýna (biochemie): Ze začátku bude nejspíš těžké najít dobře placenou práci. Ale určitě chci pracovat v oboru, který vystuduji, a dál se tomu věnovat. Už mám domluvenou práci na diplomce v jedné laboratoři, tak uvidím, jaké další příležitosti se v budoucnu naskytnou. O uplatnění by nouze být neměla.

Martina (literární tvorba): Snažím se být v rámci oboru flexibilní (sociální sítě, publicistika, próza, sem tam reklamní copy), a tím pádem si rozšiřovat možnosti uplatnění. Nechávám si ale otevřené i další možnosti.

Vojtěch (grafika): Určitě se uplatním. Nemám vysněnou nějakou konkrétní pozici, rád kombinuju všechno, co mi dává možnost se kreativně vyřádit. Chci se dále rozvíjet i mimo grafiku, ale vždy to bude nějak blízké designu.

Jaké jsou tvé priority, pokud jde o budoucí zaměstnání? Co od něj očekáváš? 

Karolína (animace): Rozhodně bych nechtěla dělat skvělou práci, abych jen tak tak vyžila, a naopak se nechci věnovat něčemu, co mě nebaví, za jakékoliv peníze. Počítám s tím, že ze začátku to nemusí být úplně med, ale nechci dlouhodobě žít ve strachu, že nebudu mít příští měsíc na jídlo.

Monika (kreativní marketing): Od své budoucí práce chci, aby mne bavila, naplňovala, byla přínosná a samozřejmě také, aby byla patřičně finančně ohodnocena.

Kristýna (biochemie): Hlavně aby mě práce bavila. Peníze jsou také důležité, ale ty jsou u mě až na druhém místě. Nedokážu si představit, že bych dělala něco jen proto, abych se uživila. To je znát při některých brigádách, které dělám jen kvůli přivýdělku. Ty jsou naštěstí jen krátkodobé. Samozřejmě je nejlepší, když tyto dva aspekty (peníze a zábava) jdou ruku v ruce.

Martina (literární tvorba): Čím zábavnější práce je, tím víc jsem ochotná tolerovat nižší plat a naopak, ale ideální je samozřejmě propojení obou faktorů.

Vojtěch (grafika): Práce mě určitě musí bavit. Z té předchozí jsem odešel právě proto, že mě nenaplňovala. Chci se stále učit něco nového.


Co mají společného a v čem se po pracovní stránce liší generace X a Y? Pro personalisty zásadní otázka! Na jejich motivaci v zaměstnání jsme se zeptali matky a dcery.


Pracuješ při studiu? A pokud ano, tak v oboru, nebo jinde? 

Karolína (animace): Pracuji jako freelancer, takže se někdy věnuji zakázkám, ale když je potřeba, tak si seženu pravidelnou brigádu mimo obor.

Monika (kreativní marketing): Při studiu nepracuji.

Kristýna (biochemie): Příležitostně ano, mimo obor. Při studiu bohužel nemám tolik času na pravidelnou práci.

Martina (literární tvorba): Při soukromém studiu jen málokdo nepracuje. Mám dva typy úvazku: brigádu na dva dny v týdnu v kanceláři a pak práci z domova – správu sociálních sítí, která se dá počítat jako práce v oboru.

Vojtěch (grafika): Pracuji na svých zakázkách, ale hlavní příjem mám z brigád všeho druhu.

Jaký je pro tebe ideální způsob práce?

Karolína (animace): Zatím si nejsem úplně jistá. Chtěla bych si vyzkoušet různé způsoby práce. Ale momentálně jsem spíše pro zaměstnání s vlastním pracovním prostorem a flexibilní dobou. Momentálně jsem zvyklá na sedavou práci, ale ráda bych to do budoucna kombinovala s něčím akčnějším, přicházela do kontaktu s lidmi.

Monika (kreativní marketing): Ideální práce pro mne je časově flexibilní a nabízí možnost z velké části pracovat z domova, jelikož nechci trávit celý den zavřená v kanceláři.

Kristýna (biochemie): Na plný úvazek by mi vyhovovala flexibilní pracovní doba. Ocenila bych práci mezi lidmi, se kterými bych tvořila dobrý tým.

Martina (literární tvorba): Mám ráda systém, takže mi nevadí pracovat „od devíti do pěti“. Doma je to sice fajn a můžu pracovat v pyžamu, ale v kanceláři se líp naladím na to, že musím něco udělat, a nehledat si výmluvy, proč to donekonečna odkládám.

Vojtěch (grafika): Spíše flexibilní pracovní doba, ale rád bych pracoval ve firmě, protože mě baví interakce s dalšími lidmi. Práce musí být zábavná, nechci osm hodin denně sázet katalogy.

Jak na tebe a tvoji práci nahlíží lidé ze starší generace, kteří se pohybují ve stejné branži? Prošel podle nich obor znatelnější proměnou? 

Karolína (animace): Tento obor je relativně mladý. Většinou od starší generace slýchám, že máme mnohem větší spektrum možností, že jsme více zvyklí na konstantní změny a vývoj. Mám pocit, že lidé v našem oboru jsou většinou přátelští. Je běžné, že mezi sebou sdílíme různé postřehy a triky. Zatím jsem se nesetkala s tím, že by si někdo syslil své poznatky pro sebe.

Monika (kreativní marketing): Lidi ze stejného oboru kolem sebe nemám a většina starších lidí z mého okolí mému studijnímu oboru moc nerozumí. Pokud jim chci detailněji vysvětlit, co studuji, trvá to delší dobu.

Kristýna (biochemie): Mimo školu nikoho staršího, kdo by měl podobnou práci, neznám. Zrovna ve vědě se věci neustále vyvíjí, takže i starší generace se musí učit novým věcem a jít s dobou, ať už jde o znalost angličtiny kvůli komunikaci s vědci z cizích zemí nebo schopnost ovládat nová zařízení a softwary.

Martina (literární tvorba): Sociální sítě jako Facebook a Instagram a cílená reklama na nich jsou záležitostí posledních deseti let, takže starší generace může jen konstatovat, že je to fajn nástroj propagace.

Vojtěch (grafika): Bohužel neznám nikoho ze starší generace, kdo by se pohyboval ve stejném oboru.


Otestujte se: co je to rightsourcing nebo hotdesking? Znáte „buzzwords“, která se skloňují ve světě HR?


Jaký zaměstnanecký benefit je pro tebe nejdůležitější, nejatraktivnější?

Karolína (animace): Různé příspěvky jsou fajn, ale s vysokým platem mohu nakládat dle vlastních preferencí, tudíž mi zní atraktivněji.

Monika (kreativní marketing): Za hlavní benefity považuji dobré finanční ohodnocení, možnost práce z domova a proplácení cestovného, případně firemní auto.

Kristýna (biochemie): Za nejdůležitější benefit považuji dobrý plat. Dále bych uvítala firemní akce, protože dle mého názoru jsou teambuildingy důležité pro vytvoření dobrého kolektivu.

Martina (literární tvorba): Vysoký plat je fajn, uvítala bych ale i jazykové kurzy nebo další vzdělávání, zajímavé teambuildingy a třeba multisportku. A dobré kafe a čerstvé ovoce, ty máme ve firmě, kde brigádničím, a nemůžu si je vynachválit.

Vojtěch (grafika): Dobrý plat a příspěvky na sport.

Foto: Shutterstock.com

Zpět na články