Duel o LinkedIn: jak ho používají profesionálové?

Jak využívá profesní sociální síť personalista z povolání a jak řadový zaměstnanec? A jaké jsou vlastně výhody toho, že je člověk a jeho kariéra veřejně vidět? Zeptali jsme se zakladatele GoodCall & Recruitment Academy a předního českého odborníka na LinkedIn Josefa „José“ Kadlece, senior HR manažerky pojišťovny Allianz Evy Koubíkové, Tomáše Nováka, který pracuje na volné noze v oblasti marketinku a PR, a Evy Nové, zaměstnankyně pražské pobočky velké banky.

Používáte LinkedIn? K čemu všemu? Využíváte i nějaké méně známé funkce? Kolik máte spojení?

José Kadlec: Mám 30 tisíc spojení, což je aktuálně maximum, které můžete mít. Málo lidí však ví, že na LinkedInu máte i tzv. followery podobně jako na Instagramu nebo Twitteru. Každé vaše spojení je zároveň follower, ale lidé vás také mohou jen sledovat, aniž se s vámi spojí. Protože používám LinkedIn aktivně pro nábor, pro business development i tvorbu značky, aktivně vyhledávám profily, které by mě zajímaly. Málokdo možná ví, že můžete na neplaceném LinkedInu vyhledávat i čerstvé absolventy nebo ještě studenty, což přes běžné hledání nejde. Stačí si otevřít na LinkedInu stránku univerzity, pak „Zobrazit absolventy“ a otevře se vám vyhledávač absolventů a studentů dané univerzity, který si ještě můžete zpřesňovat přes klíčová slova. Dále používám placenou verzi LinkedIn RPS (Recruitment Professional Services), zhruba za 10 000 Kč měsíčně, která má pokročilých funkcí mnohem více.

Eva Koubíková: LinkedIn používám denně. Je pro mě zdrojem kontaktů na nové kandidáty, nástrojem pro nábor nových zaměstnanců a nástrojem budování Employer Brandingu. Zároveň díky profesním skupinám čerpám nové know-how a zajímavé trendy a informace. Mohu se propojit se současnými i bývalými kolegy a sledovat jejich kariérní posun. Od letošního roku také Allianz globálně využívá LinkedIn Learning jako interní unikátní platformu pro osobní i odborný rozvoj zaměstnanců.

Eva Nová: LinkedIn používám, mám asi 170 kontaktů. Žádné zvláštní funkce nevyužívám, mám tam prostě svůj profesní životopis, čtu články, které moji známí sdílejí nebo komentují, občas si prohlížím volné pozice. Jsem i v několika skupinách, které se týkají mojí profese, vzdělání nebo zájmů.

Tomáš Novák: Profil na LinkedInu mám a pravidelně ho sleduji, kontakty mám především s bývalými kolegy nebo s lidmi, s nimiž jsem se setkal v rámci pracovních povinností. Registruji změny zaměstnavatelů nebo pozic u svých kontaktů, každá taková informace se mi ho hodí a několikrát už jsem je využil při práci na projektech, kterým jsem se právě věnoval.

Jaké jsou podle vás výhody toho, že je člověk na LinkedInu?

José Kadlec: V první řadě bych řekl, že je vidět. Pokud máte profil na LinkedInu, klidně i ne úplně dobře vyplněný, a někdo zadá vaše jméno do Googlu, pravděpodobně jako první odkaz vyjede odkaz na váš LinkedIn profil. Je to podle mě nejrychlejší cesta, jak začít budovat osobní brand. Druhá výhoda, která mě od začátku fascinovala, je možnost se spojit prakticky s kýmkoliv na světě. Potřebujete zjistit, jak vypadá např. bankovní trh v Argentině? Není problém si vyhledat kohokoliv v bankovnictví v této zemi a spojit se s ním.

Eva Koubíková: LinkedIn umožňuje vybudovat si osobní značku, hledat práci nebo obchodní příležitosti a rozšířit síť kontaktů. Pro nás HR je to standardní nástroj pro nábor nových lidí a ověřování referencí.

Eva Nová: Určitě to, že si vás může každý najít a sám si prohlédnout vaše kariérní úspěchy. Také si tam můžete „prohlédnout“, koho chcete, i se s ním hned spojit.

Tomáš Novák: Podobně jako u dalších sociálních sítí vidím výhody v tom, že jste stále, alespoň virtuálně, v kontaktu s bývalými kolegy, lidmi s podobnou pracovní náplní nebo obchodními partnery a že víte, jak se vyvíjí jejich kariéra. Takové informace jsou vždy cenné.

Přijímáte pozvání i od neznámých lidí, případně jim pozvánky posíláte? Proč?

José Kadlec: Když jsem začínal s náborem IT specialistů jako jeden z prvních LinkedIn recruiterů ve střední a východní Evropě, přijímal jsem a posílal jsem pozvánky pouze těmto lidem. Nedovolil jsem ani jinému recruiterovi přístup do mé vybudované sítě. Ztrácel bych tím částečně konkurenční výhodu. Dnes to už úplně neplatí kvůli jistým změnám v LinkedInu. Po vydání knihy People as Merchandise jsem začal posílat pozvánky všem. A teď po tom, co LinkedIn nastavil maximální limit 30 000 spojení, mi asistentka zase nerelevantní spojení maže, abych se mohl spojit s více relevantními lidmi. Aktuálně mám v inboxu téměř 3000 pozvánek, které kvůli tomuto limitu nemohu přijmout.

Eva Koubíková: Pozvání neznámým lidem posílám v rámci náboru, případně když mě někdo zaujme na konferenci nebo jiné akci. Potom vždy píšu osobní zprávu. Pozvánky od neznámých lidí přijímám málo. Zaujmou mě ti, kteří napíší důvod, proč se mnou chtějí být propojeni.

Eva Nová: Sama je neposílám, ale někdy je přijmu, zejména pokud jde o personalisty a lidi z firem, kde bych jednou chtěla pracovat nebo které jsou něčím zajímavé.

Tomáš Novák: Pozvánky cizím lidem neposílám, občas ale takové dostávám. Ty pak vždy pečlivě zkoumám a hledám spojení, přes které se k mému profilu mohl dotyčný dostat. Pozvání mimo můj obor a bez jasného spojení přes některého z mých známých nepřijímám.

Hledáte prostřednictvím LinkedInu uchazeče? Jak je toto hledání úspěšné? A využili jste někdy sami LinkedIn při hledání práce?

José Kadlec: Ano. Řekl bych, že toto je naše hlavní specialita, se kterou jsem osobně začal někdy před 12 lety a na které je dnes postavena společnost o více než 140 zaměstnancích. Aktuálně nábor přes LinkedIn tvoří zhruba 50–60 % v závislosti na oboru a regionu. Klasickou inzercí zasáhnete spíše lidi, kteří aktivně práci na trhu hledají. Těch je ale na českém trhu s nejnižší nezaměstnaností v EU velmi málo. Proto je přímé vyhledávání kandidátů přes LinkedIn a další zdroje jedinou šancí, jak volné pozice obsadit. Speciálně programátoři mají LinkedIn inboxy plné nabídek práce, takže ti váš inzerát na pracovním portálu nikdy neuvidí.

Eva Koubíková: Ano, uchazeče hledáme a máme několik takto obsazených pozic. Zaměstnavatele jsem takhle nikdy nehledala. Vždy mě někdo oslovil na základě předchozí zkušenosti nebo na doporučení.

Eva Nová: Ne, nikdy jsem přes LinkedIn práci nehledala, ale ozval se mi personalista a nabídl mi účast ve výběrovém řízení. Nakonec jsme se nedohodli. Nicméně mi LinkedIn přijde jako vhodný prostředek, jak vás může někdo s nabídkou kontaktovat

Tomáš Novák: Několikrát jsem díky LinkedInu zjistil, že některý z mých kontaktů změnil zaměstnavatele nebo pozici a naše následná spolupráce přinesla prospěch oběma.

Foto: Shutterstock.com

Zpět na články