Haste žízeň hostů efektivně. Sestavte nápojové menu, které prodává

Základy sestavování nápojového lístku už jistě máte v malíčku. Jak ho však pozvednout do podoby, která by podstatně zvýšila tržby? Máme pro vás pár nápadů, které vám pomohou vytěžit z „nápojáku“ maximum.

Zásadní otázka: kdo je váš zákazník?

Pokud začnete přemýšlet o nápojovém menu více do hloubky, vezměte to od píky. Pro začátek si ujasněte, kdo je vaším nejčastějším zákazníkem. Studenti z nedaleké vysoké školy, kteří chodí na kávu mezi přednáškami? Byznysmeni, kteří u vás zahánějí žízeň o polední pauze? Nebo snad turisté s touhou po osvěžení na výletě do přírody?

Jestliže je vaše odpověď nejednoznačná, snadno ji zjistíte z tvrdých dat podniku. Mrkněte do účetnictví: podle toho, čeho se u vás statisticky nejvíc vypije, lépe určíte, kterou oblast nápojů se vyplatí rozšířit, upravit nebo třeba zcela vypustit.

Kromě správného výběru nápojů je důležitá i jejich teplota. Poradíme vám, jak udržet pořádek v nápojové lednici, aby vám nikdy nevypověděla službu!

Na cenovky jděte chytře

Zejména čeští zákazníci mívají tendenci vybírat podle číslic za uvedenou nabídkou. Pomocí pár chytrých psychologických fíglů můžete tento zlozvyk jednoduše narušit. Odvést pozornost od konečné ceny vám pomůže například úplné vynechání dodatku „Kč“ za cenou. Čísla by také neměla končit nulou, podle průzkumů působí na zákazníky mnohem přívětivěji nezaokrouhlené částky.

Jednoduchým trikem je také nepoužívat řadu teček, které vizuálně vedou oči k cenovkám na konci řádky. A úplně nejúčinnějším způsobem se zdá vůbec neuvádět ceny ve sloupcích, ale zarovnané za popisem každého produktu. Čím méně budou výrazné a opticky porovnatelné, tím lépe.

Akcentujte období a trendy

Na vymýšlení neustálých novinek nemá řada provozovatelů restaurací čas. Rozhodně však neuškodí, když nabídku alespoň jednou za čas přizpůsobíte ročnímu období nebo jiným pohyblivým faktorům. Například v létě se horkých čajů příliš neprodá, stejně tak v zimě si jen stěží někdo objedná frappé. Když srovnáte nabídku podle aktuální fluktuace nápojů, pro zákazníka bude výběr příjemnější.

V letním období – stejně jako už několik minulých sezon – se těší obrovské popularitě osvěžující limonády. Ty mohou být jak točené, tak vyrobené z koncentrátů, či dokonce domácích šťáv. Všechny tyto možnosti jsou velmi levné na přípravu, ale přitom silně žádané. Zaslouží si proto samostatný nápojový lístek s vysvětlivkami a poučený personál, který k menu automaticky přidá také vřelé doporučení nebo komentář. Touto cestou snáze prodáte více, než kdybyste jen předložili strohý výčet nabídky.

Pozor: Není domácí jako domácí!

Pokud se budete snažit prodat vlastnoručně připravenou limonádu, zadržte. Začátkem loňských prázdnin vešla v platnost vyhláška, kvůli které mohou být pojmy „domácí“ nebo „čerstvé“ v jídelním lístku záminkou k inspekci. Když se potvrdí, že jsou pojmy zavádějící, hrozí až milionové pokuty.

Jako čerstvý může být označen takový produkt, který je připraven v den nabídky, neprošel chlazením nebo mrazákem. Musí také být připraven ze základních ingrediencí přímo na provozovně. Při jeho přípravě nesmí být použit žádný zakoupený polotovar, který je vyráběn průmyslově. Více o novém nařízení jsme se rozepsali už tady.

TIP: Co teď frčí?

Ke klasickým limonádám si stále častěji razí cestu i květinové vůně. Levandule, bez, pomerančový květ nebo růže by rozhodně neměly chybět na nápojovém menu žádného progresivního majitele restaurace. Přitom příprava takové levandulové limonády je více než jednoduchá: do velkého hrnce nalijte litr vody, přidejte dvě lžíce cukru (množství můžete upravovat podle chuti), 1 lžíci sušených levandulových květů a přiveďte k varu. Asi po čtyřech minutách přestaňte vařit a nechte vodu vychladnout. Sceďte přes sítko, přikápněte asi 200 ml citronové šťávy, dolijte studenou vodou a ledem a můžete podávat se snítkami levandule!

Zpět na články