Hospodské bezpečnostní patero

Zdraví je to nejcennější, co máte. I když se to může zdát jako to nejklišovatější klišé, v restauračních provozech byste si ho měli připomínat každý den. Ještě než vyběhnete na plac nebo za sebou zavřete dveře kuchyně, očima prolétněte, jak byste se měli chovat, aby se vám nic nestalo.

  1. Pozor na nejčastější úrazy v kuchyni a na place. Hitparádu restauračních úrazů vedou řezné a bodné rány, spáleniny a opařeniny, mdloby a ztráta vědomí, cizí předmět v oku a úrazy elektrickým proudem. Ohrožují vás i doma v kuchyni, ale když se vaří a servíruje ve velkém, riziko enormně roste.
  2. Používejte ochranné pomůcky. Velkou parádu v nich někdy sice nenaděláte, ale zdraví vám dokážou zachránit. Pusťte je do pracovního života a uvidíte, že nehod ubude. Řeč je o protiskluzových botách, rondonech a ochranných rukavicích.
  3. Uklízejte po sobě. Tohle asi posloucháte od malička. Ale nepořádek do restaurace nepatří. Na hosty nepůsobí dobře a pro vaši bezpečnost je fatální. Takže utírejte vodu, když se vám vylije. Utírejte si ruce, když je máte vlhké od omáčky. A nenechávejte nic položené v cestě.
  4. Předvídejte. Vybavte si vždy ten nejhorší možný scénář dané situace a snažte se mu předejít. Nože noste zásadně čepelí dolů a nedávejte je do dřezů. Horké nádobí pokládejte tam, kde se o ně nikdo neopaří, a před odchodem domů zkontrolujte, že jsou vypnuté všechny spotřebiče (nebo jističe).
  5. Zacvičte si a dejte tělu palivo. Vaše tělo je váš pracovní nástroj a měli byste o něj pečovat stejně jako o kuchyňské vybavení. Nezapomínejte na pravidelné jídlo a pití (nealka). A každou volnou chvíli využijte k protažení a uvolnění svalů.

Na tyhle tři cviky nepotřebujete ani tělocvičnu – jednoduše je zvládnete i v kuchyni!

Cvik na bolavá ramena a ruce: vtáčejte a vytáčejte ramena a během cviku dýchejte. Opakujte alespoň 15×. Podobně uvolňující účinky má i kroužení rameny a pažemi.

Protažení beder: na bolavá záda pomůžou jakékoli cviky, při kterých se budete ohýbat a prohýbat. Účinný je třeba předklon, při kterém se snažíte dosáhnout rukama až na špičky bot.

Co na bolavé nohy? Skvěle funguje i předchozí cvik nebo propínání a pokrčování nohou při opření o zeď. Jestli máte i po směně energie na rozdávání, vyzkoušejte dřepy s výskokem. Skvěle rozproudí krev v těle.

Zpět na články