Jakými benefity se trefit do vkusu mileniálům?

V době kritického nedostatku lidí zároveň vstupují na pracovní trh mileniálové. Je to generace, která má logicky trochu jiné potřeby a očekávání. Poradíme vám, jak na ně.

Svou generační nálepku získali podle roku narození kolem začátku 21. století. Mají za sebou jinou zkušenost. Je proto nasnadě, že zaměstnavatelé, kteří chtějí mileniály oslovit, nemohou očekávat, že na ně bude fungovat přesně to, co na generace předešlé. A to se týká širokého kontextu pracovních podmínek a řízení firem stejně jako benefitů.

Půlka do roku 2020

Průzkumem mileniálů se již několik let zabývá poradenská společnost PwC. Ve svém materiálu z roku 2012 Millennials at work – Reshaping the workplace in financial services (Mileniálové v práci – Přetvoření pracovního prostředí ve finančních službách) tvrdí, že umění přilákat a udržet novou generaci zaměstnanců bude pro podniky zásadní s ohledem na schopnost plnit své dlouhodobé strategie.

Mezi žádané možnosti růstu a rozvoje se řadí práce
s kouči a mentory, změny pracovních pozic,
rotace i podpora dalšího studia.

Fakt, že cílit na mileniály je pro firmy klíčové, plyne i z poznatku, že do roku 2020 budou tvořit polovinu celosvětové pracovní síly. Jsou to tedy firmy, kdo se musí přizpůsobit, pokud chtějí být dál úspěšné.

Růst a rozvoj předčí peníze

Nabízí se proto otázka, na jaké benefity mileniálové slyší. Když se v PwC ptali, co podle mileniálů podmiňuje atraktivitu zaměstnavatele, na prvním místě jsou možnosti kariérního rozvoje, následují peníze, tedy konkurenceschopné finanční ohodnocení a další finanční pobídky.

Hned za nimi se objevuje vhodný balík benefitů. Následně zmiňují různé tréninkové a rozvojové programy, flexibilitu práce, mezinárodní zkušenost, dobré jméno zaměstnavatele a jeho etický přístup k podnikání, firemní hodnoty v souladu s jejich osobním hodnotovým zaměřením a další oblasti, včetně rozvoje diverzity.


Motivaci zásadním způsobem často ovlivňuje také to, jestli zaměstnanci ve své práci vidí smysl. Přečtěte si, co v průzkumu zjistil LinkedIn.


Když se však v PwC o rok dříve zaměřili na mileniály napříč sektory (průzkum Millennials at work – Reshaping the workplace z roku 2011), tedy nejen ve financích, zjistili dokonce, že finanční benefity a různé finanční bonusy jsou pro ně až na třetím místě.

Koučink, mentoring i rotace

Když se mileniálové rozhodovali o tom, zda přijmou svou stávající práci, nejvíc je podle průzkumu z roku 2012 ovlivnilo, jaké možnosti rozvoje zaměstnavatel nabízí. Následovaly peníze. A mezi dalšími důvody uvádějí mimo jiné i další benefity, jako je zdravotní péče či spoření na penzi.

Mezi žádané možnosti růstu a rozvoje se konkrétně řadí práce s kouči a mentory, změny pracovních pozic, rotace pro získání nových zkušeností i podpora dalšího studia. A také spolupráce s inspirativními kolegy na klíčových projektech.

Zároveň jsou však mileniálové ochotní dělat kompromisy. Třeba přiznávají, že slevili ze svých finančních požadavků, když o práci stáli. Nebo se nakonec smířili právě s menší nabídkou benefitů.

Mileniál je, když…

Podle průzkumu PwC jsou to lidé (při všech rizicích zevšeobecňování), kteří vyrůstali s technologiemi a sociálními sítěmi, jsou zvyklí na nepřetržitý přísun informací. Také však nasáli atmosféru globální ekonomické krize a větší důraz kladou na osobní potřeby než na potřeby organizace, v níž pracují.

Necítí se dobře v rigidních korporátních strukturách, očekávají flexibilitu, to, že se věci budou vyvíjet a že sami budou mít proměnlivou a zajímavou kariéru. Chtějí v práci dostávat neustálou zpětnou vazbu. A také mít pocit, že je jejich práce užitečná a uznávaná.

Vyžadují tedy manažerský styl a firemní kulturu, které jsou diametrálně odlišné od toho, co bylo dosud ve světě práce zvykem.

7 nejatraktivnějších pracovních benefitů pro mileniály

jak je shrnula Camilla Bergman z AIESEC ve Finsku, a to na blogu této mezinárodní sítě pro mladé lídryně a lídry:

  • kontinuální rozvoj a růst,
  • flexibilní pracovní doba,
  • zdravotní péče,
  • investice do budoucnosti v podobě robustního penzijního spoření,
  • delší dovolená,
  • pomoc s hledáním bydlení a další služby spojené s relokací u těch, kteří se za prací stěhují do jiné země.

Foto: Shutterstock.com

Zpět na články