Jídlo jako firemní benefit. Jak na něj?

Zaměstnanci začínají být v představách o firemních benefitech nároční. Stravenky, flexibilní pracovní dobu a sick days považují za standard. Od atraktivního zaměstnavatele se očekává něco víc – třeba teambuilding spojený s kurzem vaření, grilovačka na střeše nebo aspoň společné snídaně.

Na co se nejčastěji zaměstnanci těší už od rána? Přece na oběd. Myšlenka na dobré jídlo bývá v práci přirozeným hnacím motorem. Pokud se však tato představa nenaplní, je zaměstnanec zklamán a na jeho odpoledním výkonu to bývá vidět. Nadnárodní firmy už si toho všimly a na podávání jídla přímo ve firmě se hodně zaměřily. Díky jejich pobočkám se tento trend dostává i do České republiky.   

Někde už na nejnižší cenu nehledí

„Jiné požadavky na zajištění stravování mají zaměstnanci z administrativních budov a jiné zase zaměstnanci z průmyslového sektoru. Zatímco průmyslový sektor je stále hodně zaměřen na cenu a vyhledává vždy nejlevnější nabídku, administrativní budovy chtějí pro své zaměstnance to nejlepší. Všichni ale mají jedno společné – poskytnout pro stravování hezké, designově zajímavé prostory a nabídnout pestrou skladbu menu, které je alespoň ze čtyřiceti procent zaměřeno na zdravý životní styl,“ popisuje své zkušenosti Anna Kolomazníková, která má ve společnosti Sodexo na starosti služby u klienta.

Nedávno jsme například spolupracovali s restaurací Chef Sultan, jejíž kuchaři si přivezli své koření a další ingredience a přímo v našich provozovnách připravovali autentická indická jídla.“ – Anna Kolomazníková, Sodexo

Dny světové kuchyně

Ani s kvalitním a pestrým menu si dnes už firmy nevystačí. Pro zpestření nabídky tak do svých kuchyní zvou šéfkuchaře z renomovaných restaurací, aby tu předvedli něco ze svého umění. „Nedávno jsme například spolupracovali s restaurací Chef Sultan, jejíž kuchaři si přivezli své koření a další ingredience a přímo v našich provozovnách připravovali autentická indická jídla,“ uvádí příklad Anna Kolomazníková.

Každý si najde svůj prostor

Novým trendem v jídelnách je přizpůsobení sezení dle preference zaměstnanců. K tomu (a nejen k tomu) slouží speciální patentovaný nástroj Personix™, který umí vyhodnotit jejich přání a potřeby. Zaměstnance pak rozdělí do několika typových skupin, například na požitkáře, tradicionalisty, vůdce atd. Na základě výsledků analýzy lze již pak navrhnout různé uspořádání stolů a celkový restaurační koncept. „Některé typy zaměstnanců si rády svůj oběd vychutnají společně se svými kolegy, respektive ve větší skupině, jiní jsou naopak samotáři a potřebují sedět odděleně. Každý by si tak měl v jídelně najít svůj prostor,“ uvádí Anna Kolomazníková.

V oblibě jsou pracovní snídaně

Společnost Sodexo v poslední době firmy oslovují i s dalšími požadavky na dodání jídla pro různé typy akcí. Stále oblíbenějšími se stávají pracovní snídaně. Manažeři si tato ranní setkání pochvalují, protože mozek zaměstnanců je ráno nezatížený pracovními záležitostmi, a můžou se tedy plně soustředit na schůzi. Navíc v tuto dobu ještě nezvoní telefony klientů, které by poradu narušovaly. Jednání je tak mnohem svižnější a rychlejší.

Chutné jídlo také zpestří dlouhá vyjednávání nebo prezentace přímo v zasedacích místnostech. Může mít podobu tradičního cateringu nebo si lze objednat ochutnávku od některé módní či netradiční značky.

„Téměř pravidlem se stává požadavek, aby si na své přišli i zastánci vegetariánské a veganské kuchyně a také strávníci s potravinovou intolerancí.“ – Petr Hořejší, Chefparade

Nebojte se experimentů

Nápadů, čím překvapit zaměstnance, existuje mnoho. Máte volně přístupnou střechu?  Uspořádejte na ní pro své zaměstnance grilování. Milují vaši zaměstnanci retro? Objednejte si před vchod Food Truck, což je náklaďáček, v němž se prodává hotové jídlo přímo z okénka. Každý dodavatel se zaměřuje na jiný styl kuchyně – někdo připravuje kubánská jídla, jiný texaská, další vám doveze street style nachos nebo čistě vegetariánskou kuchyni.

Společné vaření je zábava

Zájem o vaření mění i program firemních teambuildingů. Už žádné běhání po lese a plnění úkolů, ale společné vaření. Tým tak dostane příležitost poznat se i trochu jinak. Kde jinde se vám podaří vidět šéfa v zástěře a s vařečkou v ruce? Podle Petry Hořejší z firmy Chefparade je největší zájem o kurzy asijské a italské kuchyně. „Téměř pravidlem se stává požadavek, aby si na své přišli i zastánci vegetariánské a veganské kuchyně a také strávníci s potravinovou intolerancí,“ říká a dodává, že pro zatraktivnění programu si firmy objednávají také různé soutěže typu MasterChef.

Návrat k tradicím vyvolal zájem třeba i o to, zkusit si upéct chléb. Na Chefparade Statku vám to ve venkovní peci umožní, navíc si tu na zahrádce natrháte bylinky a papričky na vlastní omáčku. Většinou ale platí, že nejdřív práce a pak zábava. Proto i tyto kulinářské objekty zahrnují prezentační nebo přímo konferenční prostory, kde se odehrávají jednání či různé workshopy.

Foto: Shutterstock.com

Zpět na články