Kam po škole? Čeští studenti volili nejatraktivnější zaměstnavatele

Společnost Universum pořádá celosvětový průzkum, v němž se studentů vysokých škol ptá na rozhodující faktory, které u nich hrají roli při výběru zaměstnání.

Práce a soukromí musí jít dohromady

Šetření proběhlo již popáté i v České republice a přineslo zajímavá zjištění. V rámci průzkumu měli studenti vybrat, které z uvedených kariérních cílů jsou pro ně nejdůležitější (zvolit mohli až tři). Výsledky ukázaly, že čeští studenti už nechtějí být v práci od rána do večera. Jednoznačnou prioritou je pro ně sladění soukromého a pracovního života (59 %). Na dalších místech uvádějí, že je pro ně důležité bezpečné a stabilní zaměstnání (50 %) a pocit, že to, co dělají, slouží dobré věci (49 %). Naopak překvapivě málo jich zatím touží po vedoucí pozici (21 %) a mezinárodní kariéře (25 %). Zdá se, že doba mladých dravců je pryč. Nastupující generace zaměstnanců chce vedle práce stíhat i rodinu a koníčky a důležitější je pro ně smysl práce než stoupání po kariérním žebříčku.

Nastupující generace chce vedle práce stíhat i rodinu a koníčky a smysl je pro ně důležitější než kariéra.

Finanční služby a IT už tolik netáhnou

Pokud by si mohli vybrat, ve kterém odvětví by po absolvování školy pracovali, preferovali by oblast umění, zábavy a rekreace (18 %), vzdělávací a vědecké instituce (17 %) a cestovní ruch, pohostinství a volnočasové aktivity (16 %). Odbornější obory se umístily až na chvostu odpovědí – na posledním místě se umístilo bankovnictví a finanční služby (shodně 8 %) a na předposledním oblast IT a počítačových služeb (9 %). Respondenti tedy více preferují „zábavnější“ obory před těmi odborně zaměřenými.

Po čem touží čeští studenti

Výzkum probíhal napříč studijními obory, avšak jména preferovaných společností se objevila na předních místech hned u několika z nich. Například Google jako nejatraktivnějšího zaměstnavatele vyhodnotili studenti IT a ekonomických oborů, na druhé místo ho zvolili studenti humanitně zaměřených oborů a bronzovou medaili získal i u studentů přírodovědných oborů.

Dobře si vedla také společnost Škoda Auto, která již popáté obhájila prvenství v hodnocení atraktivity zaměstnavatelů studenty technických oborů. U studentů ekonomických oborů obsadila druhé místo žebříčku a u budoucích IT specialistů se překvapivě posunula na páté místo, když za sebou nechala takové giganty, jako jsou Oracle, Avast Software nebo Cisco Systems. Z ostatních značek svou atraktivitu potvrdily třeba Microsoft, L’Oréal Group, Akademie věd České republiky nebo Česká televize.


Přečtěte si naše rozhovory o náboru s Matějem Matolínem a o využití LinkedIn v HR s Josefem Kadlecem.


Amazon a Adidas: evropští skokani roku

Rozšíříme-li svůj pohled na evropský trh, vidíme, že i zde trh okupovaly Google a Microsoft. Za pozornost však stojí dvě značky, které se staly pomyslnými skokany roku. Za poslední rok poskočil Adidas z 16. místa na místo 14. u studentů ekonomických oborů a z 51. na 46. u oborů inženýrství/IT. Amazon se v těchto oborech vyšplhal z 19. na 17. místo, respektive z 19. na 15.

„Během uplynulých tří let se Adidas a Amazon snažily podporovat a komunikovat své velmi kreativní a dynamické pracovní prostředí. Prostřednictvím řady kampaní a ambasadorů z řad vlastních zaměstnanců dávaly obě společnosti hlasitě vědět, jaká je u nich firemní kultura, a zároveň jen neslibovaly pracovní místa, ale rovnou velkou kariérní cestu, která je v těchto oborech pro mladou generaci velmi přitažlivá,“ vysvětluje nárůst obliby obou společností globální ředitelka společnosti Universum Claudia Tattanelli.

Největší přehlídka zaměstnavatelů

Průzkum společnosti Universum je největší mezinárodní kariérní studie na světě, která probíhá napříč studijními obory. Ročně se do ní zapojuje přes 1,5 milionu vysokoškoláků. V České republice se průzkumu účastnilo více než deset tisíc studentů ze 62 vysokých škol.

Foto: Shutterstock.com

Zpět na články