Kariérní web je dnes v náboru standardem. Jak na něj?

Nemáte kariérní web? Pusťte se do něj. Ve firemní komunikaci a náboru už je to „must have“. Dobře vám poslouží v představení firmy a umožní vám komunikaci se všemi potenciálními kandidáty online.

Webem to začíná

Jiří Landa ze společnosti BrandBakers, zaměřené na budování značky zaměstnavatele, vysvětluje: „Kariérní web je nástroj vhodný pro komunikaci se všemi typy kandidátů, kteří jsou online. A těch přibývá. Je běžné, že i kandidáti na dělnické pozice hledají informace na kariérním webu, stejně jako lidé v pokročilejším věku. Kariérní web dávno není nástroj jen ke komunikaci s mladší generací či vzdělanějším, odborněji zaměřeným publikem. Mít kariérní web je dnes pro firmy standardem.“ 

Firma by si však podle něj neměla myslet, že web vše vyřeší a kandidáti se budou hlásit sami. „Web je nástroj pro představení firmy jako zaměstnavatele, pro předložení nabídky. Samotné hledání s cílem přivést kandidáta na web probíhá na sociálních sítích, na odborných či zpravodajských portálech, prostřednictvím offline aktivit, jako jsou veletrhy práce či inzerce,“ tvrdí Jiří Landa.  Webem to podle něj nekončí, ale začíná.

„Přes web se na různé pozice do Alzy přihlásí až 35 % všech kandidátů.“

Hlavní zdroj kandidátů

Kudy na kariérní web jít, pokud ho firma ještě nemá? „Hlavně nejednat zbrkle,“ říká Jiří Landa. Je důležité ujasnit si, k čemu má kariérní web sloužit. Podle toho je potřeba k němu přistoupit a nastavit sledované metriky. Obecně podle něj platí, že dobrý kariérní web by měl plnit několik rolí: je oknem do firmy, je prodejním nástrojem, je zdrojem dat o kandidátkách a kandidátech a prostředník v komunikaci s nimi.

Zeptali jsme se i na zkušenosti firem, které kariérní weby v náboru využívají. Karolína Krajčová, HR manažerka v Alza.cz, tvrdí, že jsou u nich kariérní stránky jedním z hlavních zdrojů kandidátů. „Přes web se na různé pozice do Alzy přihlásí až 35 % všech kandidátů,“ uvádí.

Pro zaměstnavatele přitom podle ní může být náročné zhmotnit atmosféru a firemní kulturu do podoby webu. „Pokud se to nepodaří, přitahuje web odlišný typ kandidátů. Proto osobně doporučuji na kariérních stránkách spolupracovat s lidmi z jednotlivých oddělení, aby se podařilo zacílit co nejpřesněji,“ radí. Ostatním doporučuje i to, aby si nejprve definovali, co od webu čekají, protože podle toho se pak bude vše ostatní odvíjet.


„Máme se s firmou účastnit kariérních veletrhů? Ano, ale skvěle se připravte“


Upřímnost a autenticita

Také Jiří Matějovský, HR (Happiness Resources) leader v Decathlonu, tvrdí, že je kariérní web v přitahování nových lidí naprosto zásadní. „Směřují k němu všechny naše kontaktní kanály (sociální sítě, bannery, tištěné letáky, naši lidé). Náš web ukazuje Decathlon takový, jaký je, ukazuje naši kulturu. Chceme přitáhnout sportovce, kteří sdílí stejné hodnoty, a lidi, kteří mají chuť naplňovat smysl naší firmy. Víme, že jsou lidé, kteří si řeknou ‚Co to je za blázny‘ a dál je naše firma nezajímá. Je ale řada nadšených sportovců, které naše kultura osloví. Kariérní stránky fungují jako první filtr, což byl náš záměr,“ objasňuje. Nábory realizované přes interní kanály jsou přitom u nich 4× efektivnější než ty přes externí kanály, tedy náborové servery.

I když z pohledu zaměstnavatele zmiňuje i to, že se mohou zdát v porovnání se sociálními sítěmi kariérní weby statické. „Myslím ale, že je důležité zůstat pragmatický. Měřit výkon stránek a až potom něco měnit či neměnit. Život a dynamiku firmy ukazujeme na Instagramu, který se stránkami propojujeme,“ vysvětluje.

Těm, kteří se do kariérních stránek pouštějí, doporučuje soustředit se na upřímnost a autenticitu. „Je třeba podívat se na to, jaká firma opravdu je, a potom tento obrázek přenést na web. Autenticitou myslím to, že fotky a videa nemusí být v top kvalitě, ale mají ukazovat skutečnou firmu, kterou nafotí a natočí klidně její zaměstnanci. Nám se to osvědčilo,“ říká s tím, že když web prezentuje firmu, jaká v reálu není, nováčci to na pohovoru zjistí a ztratí ve firmu důvěru. „A ta se znovu získává těžce,“ uzavírá Jiří Matějovský.

7 tipů pro kariérní web od Jiřího Landy z BrandBakers:

  1. Ujasněte si, co chcete sdělit.
  2. Pamatujte, že obsah dělá web.
  3. Udělejte web, který vypadá a funguje skvěle na mobilu.
  4. Investujte, abyste lidi na web přivedli.
  5. Zaměřte se na data.
  6. Neusilujte jen o CV kandidátů, budujte vztahy, navazujte kontakty, pozvěte uživatele, aby se k vám přišli podívat.
  7. Važte každé slovo, které na web dáte.

Foto: Shutterstock.com

Zpět na články