Lidi začínají chápat, jak LinkedIn využít, 
říká Josef Kadlec

Být na LinkedIn je dnes už nutnost – ať už jste kandidátem na trhu práce nebo toho nejlepšího hledáte. Čím tato sociální síť recruiterům poslouží? Co musejí bezpodmínečně umět? Zeptali jsme se toho nejpovolanějšího – Josefa Kadlece, který na LinkedInu postavil svůj byznys, společnost Goodcall a Recruitment Academy. Dnes přinášíme první část rozhovoru.

Co je vlastně LinkedIn (LI)?

Obecně ho řadíme do rodiny profesních sociálních sítí. Ovšem hodně se prolíná s těmi soukromými, kam patří třeba Facebook (FB). Tam si dáváme své soukromé věci, ale i firmy tam mají svou stránku a používají ji k propagaci, umisťují tam reklamu. Naše agentura už používá FB i na oslovování kandidátů, takže propojení opravdu roste. Twitter je zcela na rozhraní obojího, je to pracovní i soukromé. LI je přece jen pořád víc zaměřený na profesní oblast.

V čem je LinkedIn oproti Facebooku jiný?

Vyplňujete tam o sobě poměrně hodně detailní údaje: kde pracujete, kde jste pracovali předtím, jaké máte zkušenosti, co děláte na své pozici… Do této úrovně na FB zdaleka nezacházíme. Na druhou stranu ale tímto práce řady lidí na LI končí. Na FB tyto informace nepíšeme, zato tam chodíme denně. To má vliv i na to, jak funguje display reklama. Na LI hůř, protože lidi reklamou nezasáhnete. Ale zase si můžete vylistovat všechny zaměstnance firmy a ty přímo oslovit. Můžete si najít obchodní ředitele v Izraeli a můžete je oslovit. A to je skvělý nástroj, který tu před LI nebyl. Je to vlastně veřejná databáze, kde můžete dělat tyhle věci.

Jak si správně budovat svůj profil a síť kontaktů na LinkedIn? I o tom jsme se bavili s Josefem Kadlecem. Nenechte si ujít jeho tipy.

TADY VÁS NAJDOU

A proč by tedy na LI měl člověk být?

Dá se říct, že profil bychom tam měli mít ze tří důvodů. Pokud jste kandidát na trhu práce, nebo třeba práci máte, ale chcete jinou, lepší nebo v jiném oboru, je LI nejjednodušší cestou, jak se odprezentovat a nechat se oslovit nějakou firmou. To vás ostatně staví do lepší pozice, než když do firmy sami pošlete své CV.

LI ale mohou požívat i živnostníci a freelanceři, kteří si tam mohou hledat klienty. Třeba děláte dobře grafiku pro firmy, které vyrábějí výtahy, tak si můžete najít zaměstnance firem vyrábějících výtahy, klidně v celé střední Evropě, a ty oslovit. Říkáme tomu social selling, je to nástroj pro prodej na sociálních sítích.

A pak je LI nástroj pro recruitery. Pro naši agenturu platí, že 50–60 procent zaměstnanců pro naše klienty bereme právě odsud. A to máme klienty všech oborů od IT a strojírenských firem po marketing, finance nebo farmacii a obsazujeme pozice na všech úrovních.

Ještě bych ale zmínil jeden důvod, který trochu souvisí s tou první kategorií, a to osobní branding. Víte, co udělá každý manažer, se kterým si domluvíte schůzku? Naťuká vaše jméno do Googlu. A pokud máte na LI profil, vyjede tato stránka první nebo druhá. Takže pokud chcete nastartovat nějaký svůj osobní brand, a je jedno, jestli jde o váš brand, nebo chcete upoutat pozornost na svou firmu, je toto nejrychlejší cesta, jak začít. Navíc profil na LI můžete mít solidně vyplněný za pár minut a můžete hned začít fungovat. Lidi vás začnou nacházet.

Umí vůbec Češi LI používat?

Na začátku byl LI doménou manažerů, IT a obchodníků, ale spíš mezinárodních. Ovšem důvodem bylo to, že stránka byla pouze v angličtině. Před čtyřmi nebo pěti lety vznikla i česká verze a od té doby začal narůstat počet lidí z nižších skupin. Zrovna nedávno jsem měl na školení náboráře z nemocnice, dneska už i zdravotní sestry jdou nabírat přes LI. A to samé platí i u zámečníků, řidičů… Lidi začínají chápat, že tuto síť mohou využít k osobnímu prospěchu, že osobní branding hraje nějakou roli. Odkaz na svůj profil si můžete dát i do e-mailu a lidi hned vidí, co děláte nebo kde jste pracovali a mohou z toho něco vyvodit.

Češi na LinkedIn

Recruitment Academy vydává každý rok LinkedIn Intelligence Report – zprávu o tom, kolik lidí, z jakých oborů, na jakých pozicích atd. má profil na LinkedIn. Momentálně je to 1,26 milionu Čechů, což je celkem přesně čtvrtina těch, kteří jsou na FB. Takový poměr platí i celosvětově.

UMĚT VYHLEDÁVAT JE „MUST“

Jaké jsou zásady práce na LI pro personalisty?

Personalista se musí zamyslet nad tím, kdo je jeho cílová skupina. Když nabírám IT, budu hledat místa, kde jsou, což LI určitě je. Jenže zrovna u této skupiny je LinkedIn vyčerpaný. Když mají ajťáci dobře vyplněný profil, dostávají třeba pět pozvánek denně a jsou tím přesycení. A proto dobrý tip pro náboráře lidí ve vývoji softwaru je, aby si na LI člověka našli, ale snažili se porušit vzorec, který naplňují všichni, a zkontaktovali ho někde jinde. Třeba si ho pak našli na FB a poslali mu zprávu tam. U jiných oborů, třeba u účetních, ale nemusíte vymýšlet nic extra, protože ti určitě hodně zpráv nedostávají, můžete je zkontaktovat přímo.

A jak vlastně lidé LinkedIn doopravdy používají? Ptali jsme se čtyř velmi různorodých respondentů.

Ještě důležitější je ale vyhledávání lidí. To musí personalista umět. LI má svůj People Search, kde se vyhledává podle klíčových slov, společnosti, pozice, odvětví, lokality… Všechno má však svoje specifika, musíme brát v potaz kvalitu dat. Kdo bydlí v Praze, nemusí mít nutně vyplněné pražské PSČ. Když budete hledat Pražáky, vyplníte lokalitu Praha. Jenže lidi, kteří to nemají vyplněné, vám do hledání nespadnou. Takže další fáze bude, že budete hledat všechny zaměstnance v konkrétních firmách, o kterých víte, že sídlí v Praze. Tam je jedno, jaké mají lidé PSČ, když pracují v téhle firmě, tak fungují v Praze. Na tohle máme celodenní školení. Je to trochu disciplína. Hledání je pro HR „must“.

A pak je důležitý branding. Když recruiter pošle někomu pozvánku, ta osoba se pravděpodobně podívá na jeho profil. A pak hraje roli, jak má sám personalista vystavěný profil, jak působí.

Josef „José“ Kadlec

    Zpět na články