Máme se s firmou účastnit kariérních veletrhů? Ano, ale skvěle se připravte

Profesní veletrhy neztrácejí pro firmy při hledání lidí své místo. Navzdory velkému rozvoji kariérních portálů na internetu je stále podstatné vidět se s potenciálními uchazeči osobně, tváří v tvář.

Cílem veletrhů je přivést v jeden čas na jedno místo firmy, které hledají nové lidi a talenty, a potenciální kandidáty, tedy zájemce o profesní nebo kariérní změnu či obecněji o dění na trhu práce. Častými návštěvníky pak jsou absolventi, kteří se zajímají o své první zaměstnání, nebo studenti usilující o praxi, stáže, brigády nebo trainee programy.

Jak být pro uchazeče atraktivní?

Firmy přitom musí svůj přístup k náboru inovovat, potvrzuje Blažena Kohoutová, výkonná ředitelka People Management Fora a ředitelka PMF Institutu. „Čím dál více cítíme a zjišťujeme, ať už při pořádání konferencí a jiných zajímavých akcí zaměřených na sdílení odborných témat, nebo od studentů našeho PMF Institutu, že jsou nové přístupy k náboru a přístupu ke stávajícím i potenciálním zaměstnancům nutná témata v každodenní HR praxi,“ uvádí Blažena Kohoutová.

„Kariérní veletrhy stále neztrácejí na své důležitosti, ale je třeba být originální a inovativní.“

Proto podle ní také čím dál více společností vyhledává širokou škálu možností, jak oslovit nové uchazeče o práci, a to hlavně při současném nedostatku zajímavých kandidátů. „Proto si myslím, že je třeba využívat více cest pro oslovení uchazečů a zviditelnění atraktivity zaměstnavatele. Kariérní veletrhy stále neztrácejí na své důležitosti při podpoře brandu zaměstnavatele a náboru kandidátů, ale je třeba být originální a inovativní,“ doporučuje firmám, které na veletrhy míří.

Sbírejte kontakty a domluvte se, co dál

Jitka Štenclová z veletrhu JobChallenge, který se koná na brněnském výstavišti pro studenty a absolventy vysokých škol, firmám doporučuje předem dobře promyslet, co od veletrhu čekají, jaká bude na akci cílová skupina a s jakou nabídkou ji mohou skutečně zaujmout. „Výhodou veletrhu je osobní setkání s uchazeči. Firma by na něj měla být dobře připravená a přijít s relevantní nabídkou pro konkrétní cílovou skupinu,“ uvádí.

Připomíná, že firma na veletrhu ukazuje svou firemní kulturu, která se zrcadlí v tom, jak se lidé na stáncích chovají, jak se prezentují, jak komunikují s kandidáty.


Chcete vsadit na svobodu v práci? Inspirujte se v rozhovoru Nemusíte být jen lidským zdrojem, říká propagátor svobody v práci.


Firma by měla být vidět, nabídnout kandidátům něco navíc a také si aktivně sbírat kontakty. Třeba tak, že uspořádá nějakou minisoutěž. A zůstat se slibnými lidmi v kontaktu i po skončení veletrhu. „Je dobré přesně se domluvit s kandidátem rovnou na místě, jaký bude další postup komunikace,“ doporučuje s tím, že se vyplatí i to, když firma z veletrhu postuje zprávy a fotky na sociálních sítích a pak o své účasti napíše článek nebo blog.

Investice, co se v budoucnu vrátí

Jitka Štenclová také upozorňuje, že se veletrhy liší v tom, jak aktivně s kandidáty a firmami pracují, co jim nabízejí, aby se skutečně navzájem co nejvíce propojili. „U nás si například mohou uchazeči nalepit obálky s obory, o které mají hlavně zájem, a stejně tak jsou jimi označené firmy. Také se studenty pracujeme a na veletrh je připravujeme,“ uvádí příklad. Vedle toho mají firmy přístup k databázi registrovaných uchazečů. Firma si však na veletrhu buduje značku i s dlouhodobější perspektivou. Připoutá k sobě pozornost a to se jí může v budoucnu zúročit.

Velkou pozornost firmám, které se na veletrhu prezentují, věnuje třeba i Kariérní pouť, za níž stojí společnost Cocuma. Firmám dokonce nabízí, že jim ještě před akcí pomůže utřídit si myšlenky a dobře se připravit na to, jak oslovit mladé lidi, kteří jsou tu cílovkou. A jak jim odprezentovat svou nabídku, firemní kulturu i jedinečnost.

Tip k lidem na stánku

Na veletrhu by měli být za firmu lidé, kteří jsou schopní detailně odpovídat na zvídavé otázky kandidátů. Nemusí to být jen lidé z HR, ale i profíci, kteří ve firmě pracují v dané profesi a o své práci dokážou přesvědčivě vyprávět druhým. Mělo by jít o pozitivní, komunikativní lidi, kteří umí pro věc zapálit ostatní a jsou uvěřitelnými firemními ambasadory. Jejich vystupování a komunikace by měly ladit s tím, jak se firma i mimo veletrh prezentuje navenek.

Foto: Shutterstock.com

Zpět na články