Na pracovní trh přichází zástupci „net generation“. Jak na ně?

Generace Z, post-mileniálové nebo třeba iGeneration, to jsou některá označení pro nejmladší generaci, která se právě uchází o práci. Ti starší z nich už pár pracovních zkušeností mají. Co jsou zač a po jaké kariéře touží? Sami by vám řekli, ať si to vygooglíte.

Pozornost udrží asi 8 vteřin

Jsou narození po roce 1995 a většina z nich nezná život bez smartphonu. Přišli na svět v čase postmodernismu a globalizace, v éře moderních technologií. Svět vnímají prizmatem konzumerismu, dokáží se rychle adaptovat na nové situace, ale nezvládnou se moc dlouho soustředit – podle průzkumů obvykle udrží pozornost tak osm vteřin. Je to dáno hlavně tím, že jsou zvyklí na „multi multitasking“: neustále přepínají pozornost mezi dvěma až pěti zařízeními.

Chtějí být stále on-line

Někdy se této generaci říká také „tichá“, nebo „net generation“. Tato označení vyplývají ze základního rysu příslušníků této generace, což je snaha být „always on“, tedy pořád na příjmu, pořád on-line. Často se u nich projevuje „fear of missing out“: jsou až závislí na lajcích a informacích. Dnešní doba jim nabízí tolik možností, že si nedokáží vybrat, bojí se, že jim něco unikne. Rádi na sociálních sítích sledují influencery, ale zároveň jsou frustrovaní „umělými životy“ některých z nich. Chtějí znát pravdu a to, co stojí stojí za reklamou. Mnozí z nich žijí z kapesného od rodičů, nemají vlastní platební kartu.

Víc než polovina respondentů z generace Z nakonec upřednostňovala osobní kontakt před instant messagingem a videokonferencemi.

Televize? Co to je?

Jsou velice dobře seznámeni s nejnovějšími trendy v technologiích a také je aktivně využívají. „U generace Z hrají prim smartphony a sociální sítě, televize je jen doplňkovým prostředkem. Jako svébytnou sociální síť začali příslušníci této generace vnímat YouTube, který dohání Facebook. Na vzestupu je Instagram, mladí Češi naopak výrazně méně využívají Twitter,“ říká Michal Hardyn, majitel digitální agentury Stario.


Jak v dnešní době na nábor nových zaměstnanců a co to znamená pro firmu, která chce být úspěšná? S Matějem Matolínem jsme mluvili o digitálním recruitingu.


Na vlastní pěst

Ti starší se stejně jako generace Y, mileniálové, chtějí věnovat práci, která je bude naplňovat. Pokud v ní nevidí smysl, tak ji opouštějí. Neplánují celý život strávit na jednom místě. Na základě průzkumu (zdroj: forbes.com), chce 60 % příslušníků generace Z, aby jejich práce měla vliv na svět a 76 % se zajímá o dopad člověka na planetu. Ideální je pro ně flexibilní pracovní doba. Disponují vysokými ambicemi a očekáváním. Většina z nich (70 %) chce v budoucnu odstartovat svůj vlastní byznys. Průzkum společnosti Lincoln Financial z roku 2016 ukázal, že 50 % této generace vnímá svou budoucnost pozitivně.

Face-to-face

Jsou iniciativní, chtějí, aby si manažer firmy vyslechl jejich názory a nápady, pracovní prostředí si rádi přizpůsobí svým potřebám, nenechají se jen tak zaškatulkovat. Věří, že inovace jsou důležité pro rozvoj firmy. Někoho možná překvapí, že nedávají přednost on-line komunikaci, která je pro ně druhou přirozeností. Vypadá to jako paradox, ale Zetka zároveň stojí o face-to-face kontakt. Alespoň to ukázal průzkum společností Millennial Branding a Randstad US, které v roce 2014 zkoumaly rozdíly mezi tím, co od práce očekává předchozí generace Y a generace Z.

Mileniálové vs. net generation

Jaký je rozdíl mezi oběma nejmladšími generacemi na pracovním trhu?

Mileniálové

  • Narození mezi lety 1983 a 1995
  • Udrží pozornost přibližně 12 vteřin
  • Sledováním TV stráví cca 14,8 hodin týdně
  • Více hlídají své výdaje: 67 % mileniálů nelení a najde si na internetu slevový kupón
  • 71 % z nich kliká na online reklamy
  • Nevěří umělému reklamnímu světu
  • Chtějí všechno rychle, ale proti generaci Z jsou věrnější a dávají druhé šance

Generace Z, post-mileniálové

  • Narození po roce 1995
  • Udrží pozornost přibližně 8 vteřin
  • Sledováním TV stráví cca 13,2 hodin týdně. Mnozí z nich ji nevyužívají vůbec, to, co chtějí, sledují on-line
  • 46 % si najde si na internetu slevový kupón
  • 59 % z nich kliká na online reklamy
  • 63 % z nich v reklamách preferuje reálné lidi, spíše influencery, ne celebrity
  • Nechtějí být cílovou skupinou, chtějí být součástí značky, chtějí znát pravdu, příběh značky a lidi, kteří za ní stojí
  • Chtějí všechno ještě rychleji. Očekávají, že k nim firmy a značky budou loajální, pokud nejsou spokojeni, okamžitě se posouvají dále

Obě generace se necítí dobře v rigidních korporátních strukturách, upřednostňují flexibilní pracovní dobu. Potřebují dělat práci, která pro ně má smysl a kvůli tomu často mění zaměstnání. Nemají rády tradiční pyramidové vedení, které v současných firmách převládá. Chtějí velkým i menším firmám pomáhat nastavovat a rozvíjet principy trvale udržitelného byznysu.

Foto: Shutterstock.com

Zpět na články