Naučte se fotit jídlo jako profík

Jíme nejen ústy, ale také očima. Proto je správná obrazová prezentace vašeho podniku stejně důležitá jako vyvážené chutě na menu. Obrátili jsme se z toho důvodu na profesionální fotografku, aby nám poradila, jak jídlo správně vyfotit a prezentovat. A to jak v případě tištěných materiálů a webu, tak pro komunikaci na sociálních sítích.

Co je důležité, to svěřte expertům

„K profesionální prezentaci patří profesionální fotografie,“ říká fotografka Marie Bartošová, která už řadu let úspěšně fotí jídlo pro řadu restaurací i do kuchařek. „Pokud tedy focení patří jen mezi vaše koníčky, na webu a klíčových vizuálech bych umístění vlastních fotografií nedoporučovala,“ radí.

Zavolat si profíka se podle ní vyplatí zejména ve chvíli, kdy potřebujete nafotit oficiální obrazový materiál například pro webové stránky. To je totiž výkladní skříň vašeho podniku, která se často nemění, a proto se vyplatí do ní investovat.

Instagram zvládnete bez zrcadlovky

Sociální sítě, to už je ale věc jiná. I když obsah na Facebook nebo Instagram může být vyfocený předem, často v takovém případě postrádá autentičnost. „Těžko budete pokaždé volat fotografa, když chcete vyfotit polední menu,“ říká Bartošová. „Tam je pak důležité, abyste si uměli fotky vyfotit sami. I kdyby jen mobilem.“

Chytrý telefon je pro komunikaci na sociálních sítích přitom často mnohem lepší nástroj než klasická zrcadlovka. „Pro člověka, který není profík, nemá smysl kupovat drahé vybavení. Lepší fotku vyfotíte na mobil než na foťák, se kterým neumíte pracovat,“ tvrdí odbornice.

Vychytejte světlo, zvolte dobrý úhel

K úspěšné fotce pak stačí už jen málo: správný úhel, aranžmá a světlo. „Při focení jídla je ideální používat denní světlo. Nemusíte ani chodit ven, stačí si najít hezké místo u okna v restauraci,“ říká fotografka. Vyhněte se přitom ale přímému slunečnímu záření, které by mohlo fotku pokazit. „Ideální je, když je venku pod mrakem. Případné prudké světlo by profesionální fotograf ztlumil difuzní deskou, ale v amatérských podmínkách bohatě stačí, když si pomůžete například pauzovacím papírem,“ radí odbornice.

Většině jídel pak sluší, když na ně čočku fotoaparátu namíříte shora. „Například pizza nebo salát tak budou vypadat nejlépe. Další možností je fotit shora a zároveň lehce z boku. Jsou ale i jídla, které je lepší fotit ze strany, například hamburgery,“ vysvětluje fotografka.

Pak už jen stačí fotku lehce upravit v editoru. „Maličko doostřit, trochu zesvětlit, narovnat kompozici. To k dobrému výsledku úplně stačí. Výborná aplikace je třeba Snapseed, je zdarma a funguje,“ radí Bartošová.

Zachovejte jednotu a buďte přirození

Nejčastější chybou restauratérů je absence jednotné vizuální identity, zejména v případě sociálních sítí. „Vizuální jednotnost je důležitá, působí to profesionálně. Když na každou fotku použijete jiný filtr, vypadá to rozházeně a nepěkně,“ vysvětluje Bartošová a rovnou udává konkrétní příklad: „Nechte se inspirovat u těch, kteří to dělají dobře. Krásně zvládnutá práce Instagramu je třeba CafeFin nebo celková prezentace poboček Ambiente.“

Na fotce s jídlem by se zároveň nemělo objevit nic nejedlého, jídlo by také mělo odrážet jeho reálný vzhled. K focení sice přirozeně můžete vybrat tu nejhezčí porci, nevyplatí se ale transformovat ji do něčeho, co ve skutečnosti není. „Nejdůležitější je, aby jídlo vypadalo chutně,“ uzavírá téma specialistka.

Foto: mariebartosova.com

Zpět na články