Nejlepší ambasador značky? Váš zaměstnanec

Efektivní náborová kampaň značky může mít nespočet podob. Jednou z momentálně nejpopulárnějších je využití tzv. brand ambasadorů. Nemusí přitom jít o známou osobnost nebo celebritu – pro účinné řešení dnes můžete sáhnout do vlastních zaměstnaneckých řad.

Najít kvalitní zaměstnance není zrovna snadné, obzvlášť v zemi, kde se nezaměstnanost blíží téměř nule (v Česku jde podle loňských údajů o 2,7 %). Firmy se proto snaží kandidáty zaujmout, seč mohou. Jednou z účinných cest se zdá být právě zapojení vlastních zaměstnanců jako ambasadorů značky.

„Každý zaměstnanec je vlastně ambasadorem sám o sobě. Ve svém okolí šíří informace, jaká je daná společnost, jestli by do ní někdo jiný měl nebo neměl jít pracovat,“ míní zakladatel kariérního showroomu Proudly Jan Klusoň. „Velmi proto záleží na firemní kultuře. Vaši lidé jsou nositeli firemní kultury, je proto důležité, jak tu společnost vnímají a co o ní říkají dál.“


Rozhovor: Podle Jana Klusoně klasickým kariérním portálům odzvonilo a na scénu přicházejí multimédia a další nové trendy.


Správný postup nabídne referral program

Zapojení zaměstnanců do firemní komunikace je tedy ze své podstaty nevyhnutelné. Přirozenou referenční schopnost lidí, kteří u vás pracují, lze přitom šikovně podchytit a pomoci jim strukturovaně a lépe prezentovat firmu směrem, který vyhovuje jejím potřebám. V tom může pomoci takzvaný referral program, tedy jasný a promyšlený soubor postupů, jak zapojit zaměstnance do firemní komunikace.

Kdo je firemní ambasador?

Ambasador je člověk, který informuje a šíří povědomí o značce nebo produktu. Komunikuje o ní skrz média, aktivně se podílí na její propagaci, informuje své sociální kruhy a „followers“. Ambasadory značek bývaly v minulosti zejména celebrity a jiné známé osobnosti, v dnešní době je ale díky vlivu sociálních médií stále populárnější zapojovat i „běžné“ zaměstnance z vlastních řad.

Referral program může mít mnoho podob, být interní nebo externí, může být vedený profesionálním konzultantem a také motivovaný finanční odměnou pro každého, kdo tímto způsobem doporučí dalšího zaměstnance. Podle výsledků průzkumu společnosti Jobvite celých 78 % recruiterů potvrdilo, že jsou referral programy zdrojem nejlepších kandidátů a že v průměru téměř polovina zaměstnanců, kteří ve firmě vydrželi déle než 3 roky, přišla právě z nich.

Zdánlivě ideální řešení s sebou nese i stinnou stránku. „Rizika referral programů jsou zejména v tom, že zaměstnanci mohou chtít získat odměnu za každou cenu. Doporučí tedy i člověka, který pro danou pozici není tolik vhodný. Případně mohou firmu doporučit lidem, kteří nezapadnou do firemní kultury,“ říká Jan Klusoň.

„Většinou ale lidé doporučují své přátele, kteří naopak do firemní kultury zapadnou perfektně. Na firmu se tak nabalují zaměstnanci, kteří tvoří dobrý kolektiv. A lidé ve firmách právě často zůstávají kvůli kolektivu, ve kterém pracují,“ uzavírá téma šéf Proudly.

Šest snadných kroků, jak ze zaměstnanců vykřesat báječné ambasadory

  1. Ujasněte si firemní vizi. 
    Každý zaměstnanec má pravděpodobně jiný pohled na to, jakým směrem firma směřuje a jaké jsou její vize. Je proto důležité hlavní myšlenky jasně formulovat a předat tak, aby byly jednotné napříč celou společností.
  2. Dejte povolení ke sdílení
    Řada lidí se stále obává šířit informace o svých zaměstnavatelích. Je proto důležité dát jasně najevo, že se sdílením dojmů s přáteli nebo sociálními kruhy na internetu nedostanou do potíží, naopak.
  3. Vytvořte pravidla
    Vydat oficiální stanovisko, co se smí a nesmí říkat veřejně, je také důležitým krokem. Snáze tak zaměstnancům předáte přesně formulované informace v jazyce, kterým chcete komunikovat.
  4. Tvořte skvělý obsah
    Pokud chcete, aby vás zaměstnanci sdíleli se světem, musíte jim dát důvod. Odborné články zaujmou málokoho, více táhnou infografiky, videa ze zákulisí a jiný virálně laděný obsah.
  5. Zařiďte, aby se obsah šířil
    Týdenní newslettery, firemní blog, facebookové posty, hashtagy. Je důležité, aby se vytvářený obsah objevil na co nejvíce místech, odkud se dá sdílet dál.
  6. Nechte zaměstnance, ať se zapojí
    Pokud bude zaměstnanec předmětem, nebo dokonce autorem sdíleného obsahu, je mnohem větší pravděpodobnost, že jej bude šířit. Nejde už totiž jen o propagaci firmy, ale i o něj samotného.

Foto: Shutterstock.com

Zpět na články