
Nejsou lidi? Zaostřete na pracovní podmínky a benefity
Práce v gastronomii s sebou nese dlouhé směny, práci do noci, vysoké nasazení a nemnoho odměn. Jenže v době, kdy na trhu nejsou lidé, kteří by obsadili volná místa, se přístup zaměstnavatelů přece jen mění.
Osobnější přístup
Od náboru, který vypadá tak, že se popíše pracovní místo a potom se z došlých nabídek vybere nejlepší kandidát, se podniky posouvají k individuálnějšímu přístupu. Místo hotových kandidátů nyní hledají hlavně nováčky s chutí učit se a se skutečným zájmem o práci v gastronomii.
O nové lidi se přitom bojuje mnoha způsoby. Roli hrají pracovní podmínky – férovou smlouvou a finančním ohodnocením počínaje. Konkurenční výhodou je atmosféra v podniku a celkový přístup k zaměstnancům – ten se odráží i v nastavení podmínek práce a v dalších výhodách a benefitech, které zaměstnavatelé svým lidem nabízejí.
Dovolená navíc i lepší plánování směn
Nahlédněme do tuzemských pracovních inzerátů zaměřených na kuchaře, servírky a číšníky. V mnoha z nich se výčty „nabízíme“ prodloužily. Vedle informací o úvazku, směnách, platu, dýškách a jiných finančních bonusech se objevují další přísliby. A to například:
- Dovolená navíc, ale také placená dovolená jako taková, která je v gastru občas ještě vnímána jako benefit.
- Občerstvení v práci a příspěvek na stravu, nebo jídlo a pití během směny zcela zdarma.
- Sleva do firemních restaurací i mimo pracovní dobu.
- Benefity ve formě platební karty Flexi Pass CARD, Gastro Pass CARD nebo permanentky pro volný čas ActivePass.
- Příspěvek na jazykové kurzy.
- Pracovní oděv.
- Možnost výhodného ubytování.
- Dárek k narozeninám.
- Sick days, tedy speciální volno pro případ nemoci.
- A také další profesní vzdělávání. Kariérní růst a firemní akce a teambuildingy.
- Plánování směn tak, aby to vyhovovalo nejen zaměstnavateli, ale i zaměstnanci.
- Předem dohodnutý počet měsíčních směn, aby měl zaměstnanec dost volného času. A hodinová pauza uprostřed směny.
O vzdělávání lidí se více dočtete v článku Vzdělávejte své lidi průběžně a miřte při tom na praxi.
Co lidem vadí? Když se nemůžou zapojit
Podle letošního průzkumu společnosti Déhora, která firmám radí s plánováním směn, nemají lidé, kteří pracují na směny, dost času na svůj soukromý život. Také jsou často unavení a mají zdravotní potíže, když pracují i v noci. Rádi by se proto víc podíleli na plánování svých směn, aby lépe odpovídaly jejich potřebám, aby měli víc času na rodinu a snáze si mohli dopředu naplánovat dovolenou.
A jak to vypadá za hranicemi?
Podle britského blogu platformy Toast zaměřené na restaurační byznys se nabízí mnoho cenných benefitů, které může zaměstnavatel svým lidem poskytnout. A nemusí to nutně znamenat, že ho to zruinuje. Mezi ně patří:
- Jídlo zdarma. Zní to mnohem lépe než se slevou, uznejte.
- Příspěvek na dojíždění. Tím zaměstnanci klesnou náklady a na konci měsíce mu zbude víc.
- Finanční bonusy pro zaměstnance, kteří chodí na směny včas a nejsou nemocní. To může motivovat ty, kteří mají s docházkou problémy a s oblibou „onemocní“ před víkendovou směnou.
- Odměna za loajalitu, která se může zhmotnit do podoby oslavy narozenin, placeného volna navíc, dárkového poukazu. Možností je spousta podle uvážení zaměstnavatele a povědomí o tom, na co jeho lidé slyší.
- Teambuildingové aktivity. Vsaďte při tom na neformálnost. Ať už je to společné pivo po náročné směně, společné jídlo, když je nový jídelní lístek a zaměstnanci tak mohou vše ochutnat, či společné sportování.
- Příspěvek pro rodiče na školku pro jejich děti.
- Nepřeberné možnosti vzdělávání a profesního rozvoje. Realizovat se dají kolečkem po provozovnách, mentoringem se seniorními zaměstnanci nebo tím, že stávající kolegy něco nového naučí příchozí nováčci. Užitečné je vědět, co konkrétní člověk ocení, a plánovat tak, aby se mohl vzdělávání přes svůj plný pracovní rozvrh bez stresu věnovat.