Oslovujete aktivně pasivní kandidáty? LinkedIn se vám vyplatí

Profesní sociální síť LinkedIn má v recruitmentu své místo. Není na ní tolik lidí jako na Facebooku, odborníci z praxe se však shodují, že na aktivní vyhledávání kandidátů se výborně hodí.

Pro aktivní nábor bez hranic

Josef Kadlec je u nás průkopníkem ve využívání LinkedIn (LI) v recruitmentu. Spoluzaložil společnost GoodCall zaměřenou na nábor a už před třinácti lety nabíral na LI do Česka lidi z Bulharska i Rumunska. „Nabereme přes 600 středních a vyšších pozic ročně. Z toho LI jako zdroj náboru tvoří minimálně 50 %,“ tvrdí s tím, že výhodou LI je možnost aktivního náboru bez ohledu na geografickou polohu.

LI je podle něj pro nábor vhodný ve společnosti jakékoliv velikosti a odvětví, záleží ale na tom, jaké zaměstnance hledá. „Kromě středních a vyšších pozic (vedoucích pracovníků, účetních, IT profesionálů) tu najdete v hojném množství i obchodní zástupce, lidi ve zdravotnictví nebo na pozicích ve výrobě. Nejedná se však stále o dominantní síť, kterou budu hledat svářeče, i když je jejich procentuální nárůst na této síti vysoký,“ objasňuje.

Tip: Pomůckou je každoroční LinkedIn HR Intelligence Report, který vydává Kadlecova Recruitment Academy. Mapuje, kolik lidí je na síti v jednotlivých odvětvích a na konkrétních typizovaných pozicích a jaký byl jejich meziroční nárůst.


Podrobně o sociální síti LinkedIn se dočtete i v nedávném rozhovoru pro alacard.cz: Bez placeného profilu na LinkedIn se recruiter neobejde, říká Josef Kadlec.


Hlavně bílé límečky

Jitka Součková, marketingová manažerka personální agentury Grafton Recruitment, považuje LI za užitečný při hledání bílých límečků s relevantní praxí. „Je stálicí při hledání lidí do IT a dalších oborů, jako jsou finance, marketing a inženýring,“ říká. V Graftonu se u LI zaměřují na kontaktování pasivních uchazečů. „Denně tak oslovíme řádově desítky lidí. Když jsme si naposledy dělali interní srovnání, zhruba 15 % profesionálů, které jsme umístili, jsme identifikovali na LI,“ dodává. A upozorňuje i na to, že firmy by neměly na sociálních sítích jen vyhledávat, ale také se na nich vhodně prezentovat.

Podle Josefa je zároveň třeba počítat s tím, že LI má oproti Facebooku (FB) jen asi čtvrtinu uživatelské základny, zhruba 1,5 milionu lidí. „Je to menší sociální síť, která má ale výrazně lepší kvalitu dat – lidé uvedou, kde pracovali a pracují, co studovali, v jakém městě bydlí. To si na FB mnoho lidí nevyplní, a když vypnul tzv. Graph Search, je na něm hledání podle těchto parametrů ještě těžší,“ vysvětluje výhodu LI, který ale zase zaostává v tom, jak často ho lidé navštěvují. „Většinou si tam udělají profil, kde mají lepší data než na FB, ale už tam aktivně nechodí, i když se to postupně zlepšuje,“ říká. Proto LI považuje za vhodný hlavně pro tzv. outbound recruitment, kdy recruiter sám vyhledává a kontaktuje konkrétní lidi.

„LinkedIn funguje spíš na aktivní vyhledávání zaměstnanců než sbírání jejich reakcí na inzerci.“

Uživatelé v ČR nejsou příliš aktivní

Potvrzuje to i zkušenost, kterou popisuje Zuzana Krajča, HR partner Sodexo Benefity: „V Česku jsou lidé zvyklí od počátku online inzerce vyhledávat pracovní příležitosti téměř výhradně na jednom job portálu. Vzhledem k silnému postavení LMC na trhu s inzercí pracovních pozic minimum Čechů využívá i LI.“ Přes něj se tak podle ní hlásí především kandidáti ze zahraničí či specialisté marketingu. „LI funguje spíš na aktivní vyhledávání zaměstnanců než sbírání jejich reakcí na inzerci. V našich podmínkách, kdy aktivně nehledáme, jen inzerujeme, je LI jako nástroj náboru poměrně neefektivní, zvlášť pokud zvážíme cenu,“ tvrdí a tuto síť doporučuje firmám, které potenciální kandidáty aktivně vyhledávají, věnují se headhuntingu nebo chtějí zaměstnat cizince, a to i v oborech s nedostatkem vhodných kandidátů.

Dodává, že jde v Česku o síť, kde uživatelé nejsou příliš aktivní. „Podle mého názoru to souvisí s faktem, že Češi obecně mají malý zájem o profesní rozvoj. Zejména zaměstnanci očekávají, že zodpovědnost za jejich vzdělávání převezme zaměstnavatel, a sami málokdy aktivně vyhledávají novinky a trendy v oboru. A když už, tak ne na LI. Je to škoda, protože jejich modul pro vzdělávání je na vysoké úrovni a je mezinárodní, takže jsou tam i informace a trendy, které do Čech teprve přijdou,“ uzavírá.

Plusy: nábor bez geografických omezení, hledání bílých límečků, lepší kvalita dat, pro aktivní vyhledávání kandidátů

Minusy: menší uživatelská základna než FB, lidé jsou na LI málo aktivní

Foto. Shutterstock.com

Zpět na články