Pozitivní příklady lépe táhnou

Robert Němec, který vede stejnojmennou reklamní agenturu, se na Twitteru a LinkedInu dělí o své tipy, jak motivovat a vést lidi. Jsou to doporučení vybroušená praxí. Vybrali jsme některá z nich.

„Když budete upozorňovat na negativní věci, paradoxně tím budete motivovat k negativním činům. Mnohem lepší je upozorňovat na pozitivní příklady chování,“ sdílí. Příkladem může být zvyklost, jak v jeho firmě dbají na to, aby lidé do práce skutečně promítali firemní hodnoty: „Vždy, když si někdo všimne, jak žijeme nějakou z hodnot, napíše o tom do interního systému. Jednou za čtvrt roku lidé hlasují o nejlepší příběh a autor dostává malou cenu. Čtvrtletní vítězové postupují do ročního kola. Vítěz pak dostává 10 000 Kč jako příspěvek na dovolenou.“ Nepostarali byste se o to, aby se vám firemní hodnoty zadřely pod kůži?

Důvěřovat se vyplatí

Snaha důvěřovat ostatním je také osvědčený přístup, jak lidi motivovat. V praxi se to týká třeba krocení firemní byrokracie. „Velká část schvalování je jenom zdržování a zabíječ motivace. Proto se snažím, aby lidé na všech úrovních mohli většinu věcí měnit sami a nemuseli k tomu mít od nikoho schválení,“ tvrdí Robert Němec.

A své lidi také motivuje, aby v pracovní době četli knihy, protože vzdělávání je součást jejich práce. Nebo je podporuje je v tom, aby do práce chodili fit: „Dnes jsem musel zavolat jednomu kolegovi a vyčinit mu, že se objevil v kanceláři. Je totiž nemocný.“

Co dělá dobrého šéfa?

Ať už je člověk lídr, nebo zaměstnanec, měl by dělat to, co je jeho vášní, jít za svou vizí a nenechat se zviklat. „Dobrý lídr se pozná tak, že organizace, kterou založil, přežije desítky let i po jeho odchodu,“ tvrdí. A co podle něj vlastně dělá dobrého šéfa nebo šéfovou? „Musíte mít vize, nad kterými se tají dech. V dobrém i špatném slova smyslu. Vše ostatní je mrhání potenciálem.“

Na otázku, co doporučuje vedoucím jako klíčovou věc pro to, aby měli ve svém týmu motivované zaměstnance, odpovídá rozhodně: „Nejdůležitější je milovat své lidi. To neznamená, že jim dáte samé dobré věci. To jenom ztloustnou, zleniví a jejich talent zůstane nevyužit. Pokud své zaměstnance opravdu milujete, pak chcete rozvíjet jejich osobnosti a životy. To ale znamená být i náročný a přísný, přemýšlet nad každým zvlášť, povzbuzovat je, pomáhat jim, podpírat je, zajímat se o ně, dělat věci, které nám ředitelům jsou možná nepříjemné, ale jim pomohou, a nepolevit v lásce, i když přijdou opakovaná zklamání,“ říká.

Foto: Shutterstock.com

Zpět na články