Rezervace a rezervační systémy: Praktičnost i marketing

Internet mění způsob, jak podniky řeší a spravují rezervace. Rezervační systémy, které fungují on-line, jsou praktické, spolehlivější a také využitelné v marketingu. S hosty tak lze totiž pracovat cíleně.

Rezervace jen osobně nebo po telefonu a v podniku tlustá kniha plná jmen. Ještě to není minulost, ale na scéně čím dál častěji zaznamenáváme elektronické rezervační systémy. Ostatně mít v rezervacích systém je nezbytné i v případě, že podnik přijímá rezervace stále jen po telefonu.

Využijte internet pro byznys

Jeden důvod, proč se z telefonu přesunout k on-line rezervacím, vyplynul už ze staršího průzkumu od Bookio. Ukázalo se, že s telefonickými rezervacemi je z pohledu hostů nejvíc problémů – do restaurace se nemůžou dovolat, když se dovolají, neslyší přes hluk v restauraci, v podniku jim zkomolí jméno nebo nakonec o jejich rezervaci neví. Argumentem je i to, že kvůli EET už je internet i v tom nejmenším podniku nezbytný, tak proč ho nevyužít i k dalšímu podnikatelskému posunu.

Někde v půlce cesty mezi telefonem a elektronickým systémem je možnost rezervovat stůl e-mailem nebo přes formulář na webu, kdy rezervace stejně v podniku padá do e-mailu. V takovém případě je potřeba rezervace vyřizovat ručně a individuálně na ně odpovídat. A také jim věnovat čas. Poměrně reálně hrozí, že personál nějakou rezervaci přehlédne, nevyřídí ji včas nebo rezervace omylem spadne do spamu.

Rezervace nesou cenná data

Avšak možností, kterou i do pohostinství přinesly moderní technologie a digitalizace, jsou různé rezervační systémy. Zpracovávají rezervace z webu, Facebooku nebo speciálních mobilních aplikací a kromě samotné rezervace a jejího automatického potvrzení na e-mail nebo SMS v reálném čase nabízejí další benefity. Jedním z nich je statistika rezervací, která je zdrojem cenných dat, z nichž lze vysledovat trendy v chování hostů, jejich preference nebo trendy v obsazenosti a která lze využít je v marketingu. Případně také odhalit hosta, který opakovaně rezervuje, ale nakonec nedorazí. A rezervační systémy jdou ještě dál – třeba když automaticky propojují rezervaci s pokladním systémem a rovnou zákazníkovi založí účet.

Rezervační systémy přitom nabízejí i další vychytávky, které někdo využije a jiný ne. Příkladem je možnost, aby zákazníci poslali hodnocení podniku, systém hodnocení ukládá spolu s datem a časem rezervace a jménem a kontaktem na zákazníka. Podnik pak může se zpětnou vazbou pracovat. Nebo systém umožňuje přímo na nasbírané kontakty rozesílat newslettery a informovat zákazníky o tom, co se v podniku děje, či je zvát na speciální akce. A třeba tak z náhodného hosta udělat toho, kdo se vrátí.

Nabídněte další služby

Na českém trhu je z čeho vybírat: existuje Bookio, Restu, RezervujStůl a další elektronické systémy s různou nabídkou. Příkladem restaurace, která takový rezervační systém využívá, je restaurace U Malířů. Skrz úvod k rezervačnímu formuláři na svém webu informuje hosty i o všech souvislostech – jak dlouho je stůl rezervovaný, jak dlouho ho restaurace drží, že není zařízená na zvířata a jak rezervovat místo pro více hostů.

Při rezervaci v restauracích ze skupiny Ambiente si zase host může rovnou vybrat i další služby – objednat květiny nebo narozeninový dort. Přes rezervaci lze tedy rovnou nabídnout i doplňkové služby, které by možná hosta nenapadly, ale když je vidí před sebou, zalíbí se mu.

5 tipů pro telefonickou rezervaci

  • Nastavte si systém zvedání telefonu, nejhorší je, když host volá a nikdo to nebere.
  • Pozdravte, představte se jménem podniku, případně i vlastním. Zeptejte se, co můžete pro telefonujícího udělat.
  • Pokud si chce rezervovat stůl, zjistěte, na jaké jméno, datum a hodinu, kolik lidí přijde, jak dlouho se orientačně zdrží a zda mají nějaké speciální přání (výběr stolu, zda přijde dítě a je potřeba přistavit dětskou židli…).
  • Informujte hosta, jak dlouho rezervaci držíte. Můžete ho požádat, aby zavolal, pokud by rezervaci nevyužil.
  • Zodpovězte dotazy, popřejte hezký den a ujistěte volajícího, že se na jeho návštěvu těšíte.

Foto: Shutterstock.com

Zpět na články