Rodiče, nebo bezdětní? Poradíme, na koho se zaměřit při plánování benefitů

Pokud jde o work-life balance, tahají bezdětní v práci za kratší konec provazu oproti těm s dětmi. Alespoň s takovým výsledkem přišla ve svém průzkumu Galina Boiarintsevová na York University's School of Human Resources Management. Platí to i v tuzemské firemní praxi?

Rodiče si zpravidla lépe plánují čas

Výsledky výzkumu shrnula Brandie Weikleová pro CBC News. Ukázal, že zaměstnavatelé se méně starají o mimopracovní život bezdětných, než je tomu u zaměstnaných rodičů. Tvrdí, že rodiče mají lepší přístup k flexibilitě v práci, k práci na dálku, ke sdílení práce a podobným výhodám než lidé bez dětí.

A týká se to podle ní i jiných oblastí. Třeba přístupu k lepšímu rozložení směn nebo práci o víkendech, kterou vyfasují spíš bezdětní než rodiče. Její respondenti připomínali i neviditelný tlak, který jako bezdětní v práci pociťují. Rodiče odejdou ve čtyři, protože musí vyzvednout děti ze školky, zatímco na bezdětného kolegu, který udělá to samé, se ostatní dívají divně. Že bezdětní mohou pracovat víc a zůstat přesčas se bere jako samozřejmost.

Bezdětní jsou zapálení pracovníci oddaní své práci, ale i oni mají svůj soukromý život.

Myslete i na bezdětné

Autorka výzkumu přitom připomíná, že rodinné povinnosti nemají jen rodiče, ale i bezdětní. Chtějí trávit čas se svými blízkými. Starají se o rodiče nebo jiné členy rodiny a také na to stále nechtějí čerpat dovolenou, sportují, mají psa… Apeluje na firmy, aby se probudily – bezdětní jsou zapálení pracovníci oddaní své práci, ale i oni mají svůj soukromý život. Zaměstnavatelům doporučuje mít takovou nabídku benefitů, z níž si vybere každý, ať děti má, nebo ne. Při á la card řešení si každý zvolí to, co je pro něj momentálně smysluplné.

Přijatelné chování a individuální přístup

Takovému přístupu nahrává i doba, kdy je o dobré lidi nouze. Progresivnější zaměstnavatelé se naučili praktikovat individuální přístup ke kandidátům i zaměstnancům. Stále větší roli to hraje i ve chvíli, kdy chtějí podchytit nejmladší generaci na trhu práce. Nebo když nechtějí riskovat, že půjdou za lepším jejich seniorní odborníci.

Než si firmy začnou stěžovat, že nemají lidi, měly by se přitom podle Matěje Matolína, HR specialisty technologické firmy STRV, zaměřit na tři věci: „Lidé chtějí dělat smysluplnou práci. Chtějí, aby se k nim firma přijatelně chovala. A aby byli důstojně zaplacení.“


Více o HR a náboru v technologické firmě STRV, pro niž pracuje, i o uplatnění digitálních technologií v HR, se dočtete v článku V úspěšné firmě se náboru věnují všichni, říká Matěj Matolín.


Nejdůležitější je umět si vyjít vstříc

Přijatelné chování souvisí i s tím, že firma bere v úvahu zaměstnanecké potřeby, preference a životní situace. Snahu, aby zaměstnavatel aktivně vycházel vstříc potřebám svých lidí, a to v různých fázích a situacích jejich života, podporuje Lenka Jakubová, personální manažerka společnosti CeWe Color, která má pod značkou FOTOLAB prodejny po celém Česku. Tvrdí, že kde je vůle, tam se vždy najde možnost, jak skloubit práci a zaměstnanecké potřeby tak, aby byly spokojené obě strany.

Benefity, které ocení rodiče, jako je třeba flexibilní pracovní doba nebo zkrácené úvazky, mohou být stejně vítané bezdětnými studenty, kteří tak skloubí denní studium s prací, a firma podchytí mladé talenty. Nebo zaměstnanci, kteří potřebují pečovat například o své nemocné rodiče. A flexibilita zajímá i rodiče, kteří jsou s dětmi doma, ale mohou podle svých možností s firmou spolupracovat na úkolech, které spolu s péčí o děti zvládnou. „Podobné je to se zaměstnaneckými sportovními kartami ActivePass od Sodexo, které také, stejně jako flexibilitu práce, nabízíme všem zaměstnancům. Každý si vybere podle svých preferencí. Bezdětní, kteří mají více volného času, je využijí třeba pro své vlastní sportování, rodiče zase pro děti. Stejně tak přizpůsobivá je i nabídka naší cafeterie,“ popisuje Lenka Jakubová firemní praxi.

Co takový přístup zaměstnavateli přináší? „Lidé to firmě pozitivně vrací. Jsou v práci spokojení a motivovaní, ať už jde o rodiče, nebo bezdětné. Podporujeme tak loajalitu zaměstnanců a silnou firemní kulturu,“ dodává.

Foto: Shutterstock.com

Zpět na články