Sabbatical zvyšuje loajalitu zaměstnanců, zjistili v ExxonMobil

Firem, které svým zaměstnancům nabízejí sabbatical, tedy benefit v podobě dlouhodobého neplaceného volna na cestování nebo studium, je v Česku minimum. Letos v lednu se mezi ně zařadila i společnost ExxonMobil a benefit si nemůže vynachválit.

Možná si na ten příběh vzpomenete. Před několika měsíci jsme na alacard.cz psali o českém manažerovi Ondřeji Burdovi, který si po několika letech strávených na vedoucích pozicích ve velké nadnárodní firmě dopřál dlouho plánované 14měsíční neplacené volno.

Tentokrát se ovšem chceme na příběh podívat z druhé stránky – a to z perspektivy zaměstnavatele. Velké životní dobrodružství umožnila Ondřejovi společnost ExxonMobil, která s poskytováním neplaceného volna měla zkušenosti už z dřívějška. Zaměstnancům například zaručovala návrat na odpovídající pozici v případech, že potřebovali delší volno.


O tom, jak mladý zaměstnanec podnikl cestu kolem světa a prožil svůj pracovní restart, si můžete přečíst v tomto článku.


Dříve firma řešila každý požadavek individuálně a nevycházela vstříc jen cestovatelům, jako byl Ondřej, ale i zaměstnancům, kteří třeba potřebovali pečovat o nemocného člena rodiny nebo si vzít delší volno kvůli dokončení studia. Od ledna 2019 ExxonMobil zavedl sabbatical jako specifický zaměstnanecký benefit. „Uvědomili jsme si, že zaměstnanci si v určitých životních etapách potřebují udělat delší pauzu. Každý rok se jich totiž skrze dotazník spokojenosti ptáme na jejich potřeby. Sabbatical byl jednou z nich,“ vysvětluje Dagmar Císařovská ze společnosti ExxonMobil.

Volno kvůli studiu i charitě

Každý zaměstnanec ExxonMobilu má nyní po určité době ve společnosti možnost požádat o neplacené volno pro soukromé účely – nejčastěji se jedná o případy spojené se studiem, cestováním nebo charitativním projektem. „Každou žádost pak v ExxonMobil individuálně posuzujeme a schvalujeme,“ upřesňuje Dagmar Císařovská s tím, že od ledna tohoto roku využilo sabbaticalu ve firmě hned několik zaměstnanců. Další už mají benefit schválený a plánují ho využít v nejbližší době.

Důvod, proč sabbatical jako specifický benefit nabízí svým zaměstnancům zatím jen minimum českých firem, je zřejmý. Zaměstnavatelé se obávají, že bude těžké zaměstnance na několik měsíců i déle nahradit a zároveň jim místo po návratu garantovat.

„Zaměstnanci se vrací s novým nábojem, čerstvou motivací a vděčností, že nemuseli přerušit pracovní poměr a hledat si novou práci.“

Delší pauzu je třeba plánovat dlouho dopředu

„Bez ohledu na pozici v organizační struktuře je to vždy o dialogu mezi zaměstnancem a jeho nadřízeným. Oba dobře vědí, jak se změna dotkne jejich týmu nebo klientů. Nejlepší způsob, jak zajistit spokojenost a klid na všech stranách, je začít s plánováním s velkým předstihem tak, aby se na to daný tým mohl náležitě připravit,“ říká Dagmar Císařovská.

Její slova potvrzuje i zkušenost Ondřeje Burdy. Ten svůj úmysl přednesl zaměstnavateli 6 měsíců předem, aby v ExxonMobil měli dostatek času najít za něj adekvátní náhradu. Značnou výhodou ExxonMobilu jsou pravidelné rotace zaměstnanců uvnitř firmy. „S největší pravděpodobností bych za půl roku tak jako tak odcházel na jinou pozici,“ vzpomínal na svoji žádost Ondřej.

Důležitou složkou benefitu je i velká dávka empatie zaměstnavatele vůči zaměstnancům. „Přijde nám pochopitelné, že se člověk někdy ocitne v situaci, kdy potřebuje na nějaký čas vyskočit ze zaběhlého pracovního procesu a dát pozornost něčemu aktuálně podstatnému,“ vysvětluje Dagmar Císařovská.


Téměř polovina mladých si jako benefit přeje dovolenou navíc. Na co dalšího je nalákáte?


Zaměstnanci se vám vrátí s větší motivací

Kdo se domnívá, že sabbatical je jednostrannou výhodou pro zaměstnance, bude na omylu. „Máme tu zkušenost, že se zaměstnanci vrací po sabbaticalu s novým nábojem, čerstvou motivací a vděčností, že nemuseli přerušit pracovní poměr a hledat si novou práci. Myslím, že je skvělé mít možnost třeba někde cestovat, dobrovolničit, a zároveň vědět, že mi v práci drží moje místo. Dává to člověku pocit jistoty a zároveň společnosti to přinese velkou dávku loajality ze strany zaměstnance,“ říká Císařovská.

Otázkou však zůstává, zda je benefit vhodný pro všechny firmy. „Myslím, že je pro každou firmu zásadní si nejdříve uvědomit, zda je schopna zajistit fungování v daném týmu v době, kdy v ní dotyčný zaměstnanec chybí. Ještě důležitější ale podle mě je, jestli o sabbatical jejich zaměstnanci stojí,“ vysvětluje Dagmar Císařovská.

Foto: ExxonMobil

Zpět na články