Shell láká na příležitosti doma i po světě. Teď patří mezi Zaměstnavatele roku

Ve společnosti Shell Czech Republic si zakládají na přátelské a otevřené firemní kultuře, která zaměstnance motivuje ke skvělým výsledkům. Do svých řad se firmě daří přitahovat lidi, kteří v ní vydrží i dvě desetiletí, prozrazuje Pavel Los, jenž ji řídí.

V ocenění Sodexo Zaměstnavatel roku 2019 se Shell CR stal Zaměstnavatelem roku do 500 zaměstnanců. Co to pro vás znamená?
Mám obrovskou radost a získané ocenění je důkazem toho, že fungujeme především jako skvělý kolektiv, který i přes odlišnosti jednotlivců a názorovou rozmanitost dokáže oslovit a uspokojit obrovské množství zákazníků. Jen tak lze budovat silnou značku, která má šanci na trhu dlouhodobě obstát.

Kdybyste měl obecně Shell v Česku charakterizovat jako zaměstnavatele, co byste vyzdvihl? Co je na trhu práce konkurenční výhoda, která k vám přitahuje nové lidi?
Shell je celosvětová firma s obrovským množstvím příležitostí a i v takovém silném konkurenčním prostředí mezinárodní korporace se spousta kolegů z naší malé české kotliny dokáže prosadit. Tou největší výhodou, která ale není vidět, je naše přátelská a otevřená firemní kultura. Je to kultura, která dokáže motivovat k hledání nových řešení a především ke skvělým výsledkům. Je to celková atmosféra ve firmě, kde ctíme vzájemný respekt k ostatním kolegům i našim partnerům, vnímáme jejich individualitu a snažíme se ji využít ku prospěchu businessu. I díky těmto hodnotám máme velmi stabilní tým, ve kterém 38 % kolegů pracuje ve firmě už 10 až 20 let.


Další firmou oceněnou v soutěži Sodexo Zaměstnavatel roku 2019 je ČEZ. Čím boduje, se dozvíte v článku Mladým nejde jen o peníze. V ČEZu je lákají i na pestrost práce a kariérní růst.


Jaké profese, dovednosti nebo zkušenosti jsou u vás „nedostatkovým zbožím“? V jaké oblasti je nejsložitější najít zkušené odborníky? Máte svůj recept, jak je nalákat?
V poslední době jsme naštěstí neměli zásadní problém s obsazením konkrétních pozic. Každopádně vzhledem k aktuální situaci na pracovním trhu registrujeme delší dobu na vyhledání odpovídajícího kandidáta a výběr se neustále zužuje. Při vyhledávání zaměstnanců jsou vedle odbornosti nejdůležitější schopnosti spolupráce, dobré komunikační dovednosti a ochota stále se vzdělávat. Od potenciálních zaměstnanců rovněž očekáváme schopnost řešit stresové situace a potíže. A to platí obecně, nejen pro Shell. I když je to s podivem, bohužel se i nadále potkáváme s nedostatečnou jazykovou vybaveností, což je dnes základem nejen pro práci v mezinárodní společnosti. Jednoznačný recept ale nemám, každý člověk je jiný a každá situace si vyžaduje jiný přístup, důležité je mít otevřené oči a hledat trpělivě. Hodně nám pochopitelně pomáhá síla a image značky Shell a to, co jsme za naše více než čtvrtstoletí na českém trhu dokázali.

Péče o zaměstnance a jejich spokojenost je dnes zásadní téma. Na co sázíte?
Spokojenost zaměstnanců pravidelně měříme každým rokem, a to nám umožňuje sledovat oblasti, na které je potřeba se zaměřit. I když se podle interní metodiky v České republice pohybujeme na vrcholu pomyslného žebříčku v rámci celé Skupiny Shell, vnímáme stále řadu oblastí, na jejichž zlepšování vedení naší firmy pracuje. Důležitý je pro nás vzájemný dialog se zaměstnanci, naslouchání jejich obavám, starostem a přáním, ale i respekt k rozdílným názorům. Poskytujeme podporu ve vzdělávání, školení manažerských dovedností, ale třeba i pomoc v řešení tíživých životních situací.

„Při vyhledávání zaměstnanců jsou vedle odbornosti nejdůležitější schopnosti spolupráce, dobré komunikační dovednosti a ochota stále se vzdělávat.“

O jaké benefity je mezi zaměstnanci největší zájem? Sledujete nějaké trendy?
Jsou benefity, které dnes již ve firmě považujeme za samozřejmé, od kvalitního pracovního prostředí a flexibilní pracovní doby přes drobnosti typu čerstvého ovoce a zeleniny nebo kávy Costa Coffee v kuchyňce každý den zdarma až po podporu rozvoje dovedností a schopností v pracovních rolích i mimo ně. Zapomenout přitom nesmím na možnosti kariérního růstu v prostředí globální společnosti. S překotným rozvojem digitálních technologií, umožňujících pracovat virtuálně z pohodlí domova nebo třeba z kavárny, se na druhé straně snažíme intenzivně podporovat trend sociálního kontaktu v nedigitálním slova smyslu. Již několik let pořádáme firemní rodinné víkendy, společné minikonference v netradičních prostorách mimo kancelář a aktuálně rozjíždíme setkávání kolegů z jiných oddělení na nejrůznějších mimopracovních akcích, jako jsou společné prohlídky zajímavých míst v blízkosti kanceláře nebo třeba jen společná odpolední grilovačka.

Věnujete se i tématu rozmanitosti (multikulturalita, LGBT talenty, perspektiva talentovaných žen atd.). Proč je to pro vás důležité a co tím získáváte?
Rozmanitost považujeme za jednu z klíčových hodnot naší globální firemní kultury. Máme velmi pestrou nabídku služeb a neméně pestré zákaznické portfolio. K tomu, abychom dobře chápali potřeby našich zákazníků, potřebujeme v našem týmu různorodost kolegů ve všech směrech. Bez ní bychom nebyli schopni nabídnout to nejlepší řešení nebo poskytovanou službu.

Jak se vám daří přitahovat speciálně talentované ženy?
Stejně jako talentované muže, neděláme žádné rozdíly. Nové zaměstnance chceme přitáhnout atraktivní značkou, otevřenou pracovní atmosférou a možností seberealizace i osobního růstu. A věřím, že i ocenění Zaměstnavatele roku 2019 nám v tomto smyslu pomůže.

Pavel Los (* 1973) působí jako Country Chair ve společnosti Shell Czech Republic. Českou pobočku Skupiny Shell řídí od roku 2016, ve firmě je však již od roku 2000. Během té doby působil na řadě marketingových pozic lokální, regionální i evropské úrovně. V businessové roli má v současnosti na starosti také globální strategii rozvoje věrnostního programu čerpacích stanic Shell.

Foto: archiv Shell

Zpět na články