TEST: 7 trendy termínů z HR. Kolik jich znáte?

Články pro personalisty jsou často plné výrazů, které používá snad každý, ale ne všichni jim úplně rozumí. Jaká trendy slova neboli „buzzwords“ teď letí ve světě HR?

1. Netwalking

Propojení výhod pohybu, tedy konkrétně chůze, a společné porady, to je jeden ze současných byznysových trendů. A to se ještě nedávno mluvilo „jen“ o networkingu – síťování. Jenže místo postávání a posedávání ve vydýchané zasedačce se teď vyráží do terénu, čímž se podpoří nové myšlenky a pohledy na věc. Netwalking už na vlastní kůži zažili třeba zaměstnanci Applu nebo Facebooku.

2. Hotdesking

Jde o sdílení jednoho pracovního místa více zaměstnanci firmy. Je možné především u pozic, které tráví hodně času v terénu, mimo kancelář. Na straně zaměstnavatele jde hlavně o úspory. Nemusí budovat tolik kanceláří, které pak stejně zůstávají poloprázdné. Pro zaměstnance je dobré to, že mohou bez problémů pracovat i v kanceláři v jiném městě a potkávat tak i nové lidi.

Věděli jste, že introvertům naskakuje z hotdeskingu husí kůže? Přečtěte si o tom, jak se s tímto fenoménem vyrovnávají různé povahy zaměstnanců, v našem duelu.

3. Employer branding

Budování značky zaměstnavatele. Firma takto sděluje svoji vizi a popisuje zájemcům smysl práce. Říká, v čem je jedinečná, proč by se měli uchazeči rozhodnout právě pro ni, co její zaměstnanci mohou čekat i co se od nich naopak očekává. Značka se buduje také přes sociální sítě, jde nejen o obsah, ale hodně i o formu. Samozřejmostí jsou fotky nebo videa.

4. Employer value proposition

Tento termín se týká komunikace s uchazeči a zaměstnanci. Jde hlavně o hodnoty, které firma vytváří a kvůli kterým lidé ve firmě pracují nebo chtějí pracovat, či o strategii, kterou se snaží přilákat talentované uchazeče, zaměstnat je a také si je udržet. Nábor jako takový je promyšlený a smysluplný. Nabídky práce, čímž myslíme především jejich jazyk a to, jak jsou stavěné, korespondují s typy kandidátů, které firma hledá.

5. Mileniálové

Označení pro generaci Y, tedy lidi, kteří vyrůstali už obklopeni nejnovějšími technologiemi a dospívali na přelomu tisíciletí. Právě technologie a dostupnost informací pak výrazně ovlivňují jejich pohled na svět i práci jako takovou. Chtějí flexibilní pracovní dobu, neomezenou dovolenou, home-office… Nechtějí žít jen prací, ale naplno využívat i svůj volný čas. Nežijí, aby pracovali, ale pracují, aby mohli naplno žít. S tím vším musejí současní zaměstnavatelé počítat.

Přečtěte si rozhovor s vedoucím katedry managementu VŠE Stanislavem Hášou o tom, proč jsou manažeři při řízení generace Y bezradní.

6. Work-life integration

Dlouhé a dlouhé roky se používal výraz work-life balance, tedy rovnováha mezi pracovním a soukromým životem. Teď už se od něj upouští, protože si čím dál víc lidí uvědomuje, že dosáhnout rovnováhy mezi osobní a profesní sférou života je často nereálné. Avšak vzájemně tyto složky spojit možné je.

Prim tak u zaměstnanců hraje flexibilita. Pokud mají lidé možnost pracovat, kdy a kde jim to nejvíc vyhovuje a jsou nejproduktivnější, budou spokojení. Budou mít totiž čas na svůj vlastní život.

7. Rightsourcing

Insourcing a outsourcing zná už asi každý, ale co rightsourcing? Odkazuje na myšlenku, že personalista při náboru cíleně přemýšlí o tom, jestli je pro danou práci nejlepší někdo „zevnitř“, tedy někdo ze stávajících zaměstnanců, nebo někdo „zvenku“, tedy nezávislý odborník.

Foto: Shutterstock.com

Zpět na články