VaseCocky.cz zkrátily pracovní dobu na 7 hodin. Co to firmě přineslo?

Ve firmě VašeČočky.cz od letošního dubna pracují jen sedm hodin denně. Zajímalo nás, co kratší pracovní doba obnáší. Nejen o spokojenějších zaměstnancích si povídáme s CEO Jiřím Urbanem.

Jakou jste měli ke zkrácení pracovní doby motivaci?
Přišlo nám to jako logický krok. V práci trávíme obrovské množství času a chceme, aby se v ní zaměstnanci cítili dobře. Spokojení zaměstnanci dělají spokojené zákazníky a díky tomu firma roste. Navíc nevěřím, a i se nám to během měsíčního testovací provozu potvrdilo, že je možné se plně soustředit na náročnou práci 5 dní v týdnu 8 hodin denně. Za 7 hodin se odvedlo podobné množství práce, a přitom byli zaměstnanci spokojenější. A pak jsme si samozřejmě také říkali, že by nás to mohlo na trhu práce odlišit od ostatních firem a přilákat nové talentované lidi.

A jak na kratší pracovní dobu uchazeči reagují?
Po tom, co se objevily zprávy o zavedení sedmihodinové pracovní doby v médiích, se u nás na webu hodně zvýšila návštěvnost sekce Kariéra. Nemáme problém s obsazováním pozic, což v době rekordně nízké nezaměstnanosti považujeme za velký úspěch.

Jak kratší pracovní týden zapadá do vaší firemní kultury?
Snažíme se vytvářet příjemné pracovní prostředí a tohle je jedna z mnoha věcí, které k tomu přispívají. Není ale jediná. Na většině pozic neřešíme, kdy lidi přijdou do práce, jak jsou oblečení a jak si práci naplánují. Snažíme se také, aby kolegové věděli, proč něco dělají a jaké to přineslo výsledky. Hodně obezřetně vybíráme, koho do firmy přijmeme. Většinu lidí neodmítáme kvůli tomu, že by neměli dostatečnou kvalifikaci, ale proto, že si s nimi nedokážeme představit spolupráci. Samozřejmě jsou oddělení, kde je volnosti o trochu méně – začátek pracovní doby je pevně daný ve skladu, v zákaznickém servisu a v naší nově otevřené optice v Praze, kde je stanovené i vhodné oblečení.

Máme spokojenější zaměstnance, lepší atmosféru v kanceláři a zvládneme udělat podobné množství práce.“

Co na záměr říkali zaměstnanci a jak jste ho komunikovali?
Nejdřív jsem to probral s vedoucími oddělení. Očekával jsem, že už tam narazím, ale reakce byly pozitivní. Domluvili jsme se, co bude potřeba udělat proto, abychom zkrácení mohli otestovat a jednotlivá oddělení se nám nezhroutila, a jakým způsobem to vyhodnotíme. Pak jsme to samé komunikovali celé firmě.

Kolik času uběhlo od nápadu po trvale kratší pracovní dobu?
Poprvé jsme o zkrácení pracovní doby přemýšleli možná dva roky zpátky. Tenkrát to ale bylo v jiné podobě. Přišel jsem s tím, že bychom během letních měsíců pracovali jen čtyři dny v týdnu. Nápad jsme ale zavrhli, protože by to nefungovalo ve skladu a zákaznickém servisu a nechtěli jsme něco zavádět jen pro část firmy. Někdy na podzim 2018 přišel Martin Bláha, vlastník Maternia, s nápadem zavést trvale sedmihodinovou pracovní dobu. Řekli jsme si, že to zkusíme v únoru, v březnu se vrátíme k osmi hodinám a vyhodnotíme to. Zjistili jsme, že všechno fungovalo, že je pár věcí, které musíme zautomatizovat nebo jinak dořešit. Viděli jsme, že všichni byli spokojenější a že se všechna naplánovaná práce stihla. Tak jsme zkrácenou pracovní dobu zavedli nastálo.

Co jste museli vyřešit z hlediska interních procesů?
V některých zemích jsme upravili pracovní dobu zákaznického servisu, protože už nepokryjeme tolik hodin. Jsme zvyklí hodně automatizovat, ale některé věci jsme neřešili – tak jsme je dotáhli. U některých pozic jsme už nějakou dobu zvažovali, jestli nepřijmout dalšího člověka, tak jsme to udělali rovnou. Jsou to ale většinou věci, které bychom stejně dřív nebo později vyřešili.


Kratší pracovní týden už znají i další firmy. Více se o nich dozvíte v článku Kratší pracovní týden i v ČR. Které firmy s ním už začaly?


Když teď po pár měsících hodnotíte výsledky, co změna přinesla?
Pracovní dobu jsme zkrátili na 35 hodin týdně ve všech odděleních a v naprosté většině případů na 7 hodin denně. Máme tři oddělení, která mají pevně danou pracovní dobu – zákaznický servis, sklad a teď nově optiku. Například ve skladu je mnohem víc práce v pondělí a mnohem méně v pátek. V pondělí tedy někteří pracují kolem 8 hodin a zase o hodinu méně v pátek. Ostatní dny to vychází na cca 7 hodin. Ale třeba programátoři, účetní, lidi v zákaznickém servisu, obchodu nebo marketingu pracují sedm hodin denně. Máme spokojenější zaměstnance, lepší atmosféru v kanceláři a zvládneme udělat podobné množství práce. Je pár pozic, a týká se to zejména vedoucích, kdy se ne vždy podaří skončit po sedmi hodinách. Je ale fajn vědět, že ta možnost je a je na každém, jak si práci zorganizuje, aby se mu to podařilo.

Je podle vás zkrácení pracovní doby vhodné pro každou firmu?
Pro každou firmu asi není. My jsme hodně orientovaní na technologie a díky tomu vždy hledáme způsob, jak může nějakou práci udělat někdo jiný, ideálně stroj. Za minulý rok máme tržby 700 milionů Kč, a přitom nás bylo ve firmě jen kolem 70. To bylo možné jen díky tomu, že máme spoustu věcí naprogramovaných na míru pro naše potřeby a většina věcí se děje sama, aniž by se jim někdo musel věnovat. Třeba většinu zboží do skladu objednává robot a také navrhuje prodejní ceny. Nemyslím si ale, že je to hlavně o technologiích. Nejdůležitější je, aby firmě záleželo na zaměstnancích a aby si udělala prostor takovou změnu zavést. Na území ČR je osmihodinová pracovní doba od roku 1918. Od té doby došlo jen ke zrušení všeobecné pracovní soboty. Produktivita práce ale narostla ohromně a v každé firmě se dá spousta věcí automatizovat. Prostor pro víc firem tu určitě je.

Pokud byste dal firmě, která o podobném kroku uvažuje, doporučení, co by to bylo?
Průběžně automatizovat opakující se činnosti a zvyšovat efektivitu práce. Pak je důležité změnu dobře odkomunikovat a začít u vedoucích. Sednout si s nimi, probrat, jak to vidí, vyřešit překážky, na které poukáží, a pro změnu je získat. Potom zkrácení otestovat, vyhodnotit a pak teprve zavést.

Jiří Urban (*1985) je CEO firmy Maternia, která stojí za značkou VašeČočky.cz, aktivní v Česku i dalších evropských zemích. Původně pracoval na volné noze jako vývojář. V této pozici později nastoupil do Maternie, pak povýšil na marketingového ředitele, vedl programátorský tým a v roce 2014 se stal výkonným ředitelem. Když má volno, rád čte.

Foto: Vasecocky.cz

Zpět na články