Vpustíte do podniku psy? To chce šéfovské rozhodnutí

Jsme psí velmoc, zaujměte postoj! Češi patří v chovu psů k evropským premiantům: psa má doma 38 procent lidí. Být dog friendly podnik proto může být dobrý tah. Na druhou stranu však spousta lidí zvířata nesnáší. Co s tím?

Rozhoduje šéf

Psí populace v EU čítala loni přes 66 milionů psů, jenom v Česku jich bylo přes 2 miliony. Majitele psů tak nemůžou restauratéři přehlížet. Pes je výzva. Zda ho do svého podniku pustíte, je jen na vás. Váš přístup může být ke psům přátelský, ale i naopak: když zvířata ve svém podniku nechcete, nikdo se jejich vstupu nemůže domáhat.

Marketing má smysl

Vstřícnost ke psům – dog nebo pet friendly – kdy jsou domácí mazlíčci vítáni, může být přímo součástí vašeho marketingu. Hosté se psem takový podnik snadněji najdou a navštíví. A ti bez psů zase vědí, že se čtyřnohými mazly musejí počítat. Třeba platforma Zomato užívá u popisu restaurací kritérium „domácí mazlíčci vítáni“. I samotní pejskaři si mezi sebou dávají tipy na podniky, vyměňují si zkušenosti a o podniku se dozvědí šuškandou. Jestli řešíte, kam v konceptu ještě zacílit, abyste přitáhli konkrétní hosty, přečtěte si také článek Sportovní přenosy v restauracích.

Pro psa slaninka a pomazlit?

Dog friendly podnik může vypadat tak, jak popisuje pejskařka Lucka ve svém příspěvku na blogu Mazlíčci v pohybu. Když se psem dorazila do restaurace, dostal misku s vodou (což je dnes standard) i slaninu. Jinde před ním dokonce přistál párek dřív než před paničkou objednávka.

Naopak Martin by se za milovníka psů neoznačil. Když vyrazí do restaurace nebo kavárny, cizí psí miláčci mu nevadí – za jistých podmínek. Nesmějí ho rušit štěkáním, pobíháním nebo fixováním jeho jídla pohledem. „Skutečně mi však vadí, když má se psem kontakt personál. To nejdřív pomazlí psa a pak mi přinese stejnou rukou jídlo?“ podivuje se nad situací, kterou zažil a při níž doufal, že si servírka mezitím vydrhla ruce. Velmi nepříjemné je pro ostatní hosty také to, když se cizí pes uvelebí přímo pod jejich stolem.

„To nejdřív pomazlí psa a pak mi přinese stejnou rukou jídlo?“

Mýt si ruce a pozor na alergii

Jak připomíná na firemním webu Jídlo a radost Filip Trčka, ambasador hostů Ambiente, i pokud jsou psi v podniku vítaní, spokojení by měli být nejen pejskaři: „Přestože zodpovědnost za zvíře nese majitel, měli bychom být ostražití. Psí pohled upřený k sousedovu talíři, hafan pobíhající mezi stoly nebo jiné psí lumpárny bychom měli páníčkům taktně sdělit. A to hlavní – po každém kontaktu s chlupáčem si umýt ruce!“

I když váš podnik psy toleruje, či dokonce vítá, nezapomínejte ani na návštěvníky, kteří se s nimi nekamarádí. Může za tím být nejen antipatie či jiná představa o prostředí, v němž chtějí pít kávu nebo jíst, ale i zdravotní důvody – alergie na psí srst. Ta by ostatně v podniku otevřeném psům neměla sužovat ani personál.

Je zkrátka na místě dbát vzájemné ohleduplnosti. A dát si pozor na to, aby pes nevlezl do zázemí, do kuchyně nebo kamkoliv, kde se připravuje či skladuje jídlo. Tam nesmí! Podniku v opačném případě hrozí potíže a pokuta od hygieny.

Pravidla pro psy v podniku

  • Je jen na majiteli, zda psy do podniku pustí, nebo ne.
  • Dobré je o tom informovat nápisem či piktogramem na vchodu: psem, případně přeškrtnutým psem – jako to mají třeba v burger bistru Dish.
  • Z hygienických důvodů se pes nesmí dostat do zázemí – do kuchyně a všude tam, kde se skladuje či připravuje jídlo.
  • Ani v případě dog friendly restaurace by zvířata neměla jakkoli obtěžovat či rušit ostatní hosty.
  • Pokud plánujete provozovat psí restauraci či občerstvení, ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci se státní veterinární správou zpracovalo přehledné informace o požadavcích na provozovny.

Foto: Shutterstock.com

Zpět na články