Zajíc versus matador: Vyberte správného zaměstnance

Lidí je v gastronomii málo. A o těch málo, kteří jsou k dispozici na pracovním trhu nebo hledají pracovní změnu, je mezi zaměstnavateli skoro rvačka. Na koho je v takové situaci lepší se zaměřit – na zkušené profesionály, nebo na absolventy či jiné začátečníky v oboru? Co kdo z nich od zaměstnavatele vyžaduje a co ocení? A jak takové lidi vůbec zaujmout?

To, že absolventi mívají nižší nároky na plat a nepřinášejí si žádné návyky z předchozích zaměstnání, jsou podle Václava Foldy z pracovního portálu GastroJobs.cz obecně známé pravdy. Je také jasné, že nezkušeného člověka je potřeba zaškolit i v tom, co už má ostřílený profík dávno v malíčku. A to může být pro zaměstnavatele časově i psychicky náročné. Také proto potřebuje mít nějaký jasný systém, jak proškolení provést, jaké jsou v něm návaznosti, kdo je za co zodpovědný a jak bude získávat zpětnou vazbu, že se školení odvíjí správným směrem.

Elán a čerstvé myšlenky nováčků

Na druhé straně ale Václav Folda tvrdí: „Absolventi přinášejí elán, nové myšlenky, jsou zruční ve využívání moderních technologií. Pokud se jejich energie vhodně podchytí, mohou být pro podnik velkým přínosem.“ I na to by v mnoha případech měli být zaměstnavatelé nejen v gastroprovozu připravení. Jak totiž dodává, konzervativnějším zaměstnavatelům nebo zkušenějším kolegyním a kolegům může právě toto lézt zároveň pořádně na nervy.

Nováčci podle něj také mohou být netrpěliví, očekávají rychlé výsledky i kariérní růst a špatně snášejí kritiku. „Může to znít paradoxně, ale ne vždy jsou ochotní přizpůsobit se zavedené firemní kultuře. Nejsou-li jejich postoj, myšlenky a postupy bezvýhradně přijímány, jsou schopní obratem začít hledat nové místo,“ upozorňuje Václav Folda.

V případě mladých se vyplatí nespoléhat na to, že dobré peníze vše vyřeší. Je to i generační – mladí lidé nesdílejí stejné pracovní hodnoty s předchozími generacemi. Podle studie Mileniálové a kariéra: Vize 2020 od personální společnosti ManpowerGroup se mladí lidé o práci rozhodují podle tří priorit – peníze, jistota (která ale zahrnuje i změnu a nové příležitosti, neznamená to, že celý život zůstanou na jednom místě) a volný čas. Hledí na dobrý tým, na to, aby je práce bavila, byla flexibilní a získávali v ní nové dovednosti. A v praxi zaměstnavatelů se to podle všeho potvrzuje.

Cenná zkušenost profíků i vyšší požadavky

Zkušení profesionálové si dnes většinou mohou své zaměstnavatele vybírat. Rostou proto nejen jejich finanční požadavky, ale také představy o bonusech nebo obecně vstřícných pracovních podmínkách. Přinesou do podniku know-how a cennou zkušenost, kterou v ní budou chtít uplatnit a k níž by měl být zaměstnavatel otevřený. Posune ho to dál. Se zkušeností si ale klidně mohou přinést i zlozvyky a určitou nepřizpůsobivost, pokud nový šéf preferuje jiné postupy, než na které je zvyklý sám zaměstnanec. Zkušený profík ale zase vyžaduje menší časovou investici do zaškolení a rychleji se v nové práci zorientuje.

U zkušených je také dobré vědět, z jakého důvodu vlastně práci mění. Jestli jde například o někoho, kdo co dva roky hledá novou výzvu, protože tomu teď podmínky nahrávají, je jistá pravděpodobnost, že také dřív nebo později odejde. Pokud tedy ho nebo ji dostatečně nezaujmete a pokud vás přeroste.

Foto: Shutterstock.com, Archiv

Zpět na články