Zaměstnanecká typologie a benefity 1: Průzkum

Podle průzkumu, který pro společnost Sodexo v minulém roce zpracovala agentura Ipsos, se dají zaměstnanci rozdělit do sedmi kategorií podle toho, jaká je jejich hlavní motivace k práci. Chtějí uznání, navázat vztahy, nebo pohodu...? I na tom závisí, jaké benefity ocení. Startujeme seriál, v němž se detailně podíváme na všech sedm typů zaměstnanců.

S benefity je v Česku spokojená necelá polovina zaměstnanců, konkrétně 46 procent. Třetina je vysloveně nespokojená, což ukazuje, že skutečně je co zlepšovat. Nejčastěji lidé dostávají stravenky či příspěvky na dovolenou, příspěvky na penzijní připojištění a finanční bonusy či 13. a 14. plat.

To ovšem neznamená, že právě tohle jsou odměny, které zaměstnanci nejvíc chtějí. Kromě bonusů a 13. nebo 14. platu jsou nejžádanější dovolená navíc, pracovní auto, dorovnání platu v nemoci nebo možnost home office.

Z netradičních benefitů pak české zaměstnance nejvíc láká relax zóna na pracovišti (37 %), možnost domácího úklidu (31 %) nebo firemní soutěž o zážitek (21 %).

Rozsáhlý průzkum týkající se zaměstnaneckých benefitů zpracoval Ipsos pro Sodexo právě proto, aby bylo jasné, o jaké výhody je mezi Čechy zájem. Průzkumu se zúčastnilo 3317 respondentů, z toho bylo 3008 zaměstnanců a 309 studentů. Všichni zodpověděli on-line dvacetiminutový strukturovaný dotazník (CASI, neboli Computer-Assisted Self Interviewing).

Kromě vlastního zjištění o oblíbenosti a využití benefitů bylo výsledkem ještě rozdělení zaměstnanců podle toho, co je motivuje k práci, a závěry o tom, jaké benefity pak lidé z jednotlivých kategorií preferují.

Proč chodíme do práce?

Výzkumníci definovali sedm kategorií zaměstnanců podle jejich přístupu k práci a hlavní motivace. Ještě než se v dalších článcích budeme věnovat jednotlivým typům, tady je krátké shrnutí:

Vztahy (15 %)

Zaměstnanci, kterým práce pomáhá především jednoduše navazovat kontakty s novými lidmi. Jde typicky o ženy mezi 25 a 37 lety pracující ve veřejných zdravotních nebo sociálních službách, maloobchodě nebo finančním sektoru. Z benefitů nejčastěji využívají zvýhodněné ceny produktů zaměstnavatele.

Práce (17 %)

Lidé motivovaní prací jako takovou chtějí mít hlavně pocit jistoty. Jde především o muže nad 38 let s nižším vzděláním, zaměstnané se v sektoru výroby, stavebnictví nebo dopravy. K nejoblíbenějším benefitům patří příspěvek na penzijní připojištění, stravování a bonusy.

Zabezpečení (16 %)

Pro tyto zaměstnance je stěžejní finanční zabezpečení, chtějí mít všechno pevně ve svých rukou a pod kontrolou. Klasickým zástupcem je žena se středoškolským vzděláním starší 45 let, která pracuje v administrativě, na úřadu nebo ve velkoobchodu. Z benefitů si cení příspěvky na dovolenou a dovolenou navíc.

Výzva (13 %)

Díky své práci se tito pracovníci cítí jako cenění profesionálové. Zaměstnání jim přináší nové a zajímavé výzvy, které je také motivují k práci. Typicky jde o mladé muže 25–37 let se střední nebo vysokou školou, z IT nebo vědeckých či technických oborů. Z benefitů nejvíc čerpají dovolenou navíc, flexibilní pracovní dobu, možnost práce z domova nebo vzdělávací kurzy.

Úspěch (15 %)

O úspěch, peníze a postavení ve firmě typicky usilují mladí lidé do 30 let se středoškolským nebo vysokoškolským vzděláním. Nejčastějšími obory, kde se tito zaměstnanci objevují, jsou finančnictví, pojišťovnictví nebo energetika. Čerpají hodně benefitů, kromě stravenek například dovolenou navíc, bonusy, sick days. Uvítají pracovní notebook či tablet.

Poslání (12 %)

Žena, vysokoškolačka, pracující ve školství, veřejném zdravotnictví nebo sociálních službách. Taková je představitelka tohoto segmentu. Motivací k práci je pro ni to, že může vést a být vzorem ostatním. Nejčastěji z benefitů čerpá stravování v kantýně či vzdělávací kurzy.

Pohoda (12 %)

„Pohodáři“ chtějí mít v práci klid, a aby je nikdo neotravoval. Jsou to lidé většinou od 38 do 50 let, typicky zaměstnanci v administrativě. Často mají k dispozici pracovní notebook či tablet a někdy také využívají zkráceného pracovního úvazku.

Čas na změnu

Obecné doporučení, které si firmy mohou z průzkumu odnést, je to, že zaměstnanci jsou s benefity celkově poměrně málo spokojeni. Proto je na čase zamyslet se nad tím, jak systém benefitů změnit nebo oživit inovací nabídky. Typologie zaměstnanců, která z výsledků průzkumu vyplývá, pak může sloužit jako vodítko v úvahách nad vhodnými benefity: jaký typ zaměstnanců v dané firmě převládá a jaký typ benefitů by se jim mohl líbit?Řešením mohou být inovativní, netradiční benefity, jako je možnost domácího úklidu, zaměstnanecká relax zóna nebo soutěže o zážitky.

Foto: Shutterstock.com

Zpět na články