Zjistěte, kdy dají vaši zaměstnanci výpověď

Téma udržení kvalitních lidí dnes firmy pálí. Existují však postupy, jak se o odchodu dozvědět dřív, než se pro něj rozhodne samotný zaměstnanec, a mít tak možnost mu předejít. Využívají se při nich data, jejich analýza a algoritmy. Říká se tomu decision science.

Zkoumejte lidi jako Google

Když HRista Matěj Matolín na svém blogu Lovec hlav vysvětluje, jak využít data a jejich analýzu v HR, přirovnává to k postupům Googlu při cílení reklamy. Google sleduje digitální historii uživatele a z ní předvídá, co by ho mohlo zajímat. Pokud uživatel své chování změní, je to signál a cílení reklamy se přizpůsobí aktuálním zájmům, které vyhledávání odráží.

„Decision science je sada algoritmů, které mohou nahradit přemýšlení lidí. Jsou to poloautomatické algoritmy, které připraví podklady pro efektivní rozhodnutí. V HR mají několik oblastí aplikace: například předpovídat, že lidi v budoucnosti opustí firmu nebo že noví pracovníci budou v budoucnosti vysoce výkonní,“ vysvětluje Matěj Matolín.


Přečtěte si rozhovor: V úspěšné firmě se náboru věnují všichni, říká Matěj Matolín.


Data jako novodobá věštírna

Decision science v HR využívá u klientů poradenská společnost KPMG. Už před dvěma lety informovala, že má k dispozici předpovědní model, který odhalí až 65 % zaměstnanců, kteří odejdou, ještě dřív, než se k tomu sami rozhodnou. Umožňuje to množství interních a externích dat a pokročilá datová analytika, které vytvoří model, jenž dokáže předpovědět, co se zaměstnanci honí hlavou. Pak určí, který zaměstnanec má do budoucna potenciál stát se ve firmě tahounem a který odejde. Firma tak může lépe řídit fluktuaci.


Seznamte se se čtyřmi tipy, jak využít umělou inteligenci v HR.


Když například KPMG použila nástroj v recruiterské firmě, využila data o prodejích, výkonnostních bonusech, rezervacích místností, trénincích a další. Doplnila je o externí data, jako je charakteristika místa, kde člověk bydlí, jak dlouho dojíždí do práce, jaká je nezaměstnanost ad. Takových signálů bylo přes osm tisíc. Signály se analyzovaly v čase a nakonec pomohly předpovědět budoucí chování zaměstnanců. Firma se mohla soustředit na prevenci. Ve firmách však podle Matěje Matolína takové modely fungují od 100 zaměstnanců výše, aby byl porovnávaný vzorek dostatečný.

Ani bez algoritmů nejste bezmocní

To však neznamená, že bez pomoci algoritmů je zaměstnavatel bezmocný. Signály, že se u zaměstnance něco děje, jsou patrné i pouhým okem. Jen jim musí nadřízení věnovat pozornost. A také vědět, na co se zaměřit.

Vodítkem mohou být výsledky velké studie na téma fluktuace, za níž stojí výzkumníci Alex L. Rubenstein, Marion B. Eberly, Thomas W. Lee a Terence R. Mitchell z univerzit v Memphisu a Washingtonu. Došli k tomu, že výše platu je pro zaměstnance samozřejmě silnou motivací k odchodu, převážit však mohou i nefinanční aspekty – jako třeba benefity v podobě různých školení nebo obecně možností rozvoje. Důležitými okolnostmi jsou také charakteristika práce, způsob vedení, klima ve firmě a podpora, kterou v práci zaměstnanec dostává.

Neopouštějí práci, ale šéfy

Výsledky studie potvrdily názor, že zaměstnanci často neopouštějí práci, ale své šéfy. To podle výzkumníků ukazuje, jak důležité je ve firmách rozvíjet lídry. A další téma, které si zasluhuje pozornost, je podpora angažovanosti zaměstnanců, jejich zapojení do smysluplné práce.

Personalistka Tereza Houštecká tvrdí na blogu společnosti LMC, která provozuje pracovní portály Jobs.czPrace.cz, že výpověď zaměstnanec nepodá z ničeho nic. Nadřízení by si proto měli všímat změn v chování zaměstnance, v jeho výkonu a komunikaci. Může třeba najednou vyřizovat víc soukromých hovorů nebo si často brát krátkou dovolenou. Doporučuje otevřeně se zaměstnancem probrat, co se děje, a snažit se situaci řešit dřív, než dojde na výpověď.

K prevenci fluktuace přitom patří i snaha sledovat, jak se vyvíjí trh práce a zda platy a pracovní podmínky ve firmě příliš nekulhají za konkurencí. Pokud to tak je, je v dnešních podmínkách minimální nezaměstnanosti odchod lidí nasnadě.

Zpět na články